- sön 25 dec 2011, 18:18
Glöm inte heller att man kan styra strömuttaget i ditt elnät på smarta sätt idag, dvs man kan text tillfälligt dra ner laddströmen till bilen om elnätet känner av du redan använder väldigt mycket ström i huset.
Fredrik
Camel skrev:Ja, det finns lösningar med 16 A 1-fas till uttag men observera att uttaget ska klara 16 A samt att kablaget ska vara korrekt dimensionerat. Men det om det fungerar bra i praktiken beror mycket på vilka huvudsäkringar man har. Om man har 16 A huvudsäkringar så blir det inte selektivitet. Huvudsäkringen kan även lösa ut om laddhybriden samt någon övrig stor elförbrukare (t.ex. spis, torktumlare, etc. ) är inkopplade samtidigt. Jag tror att man åker på uppsäkring till minst 25 A med högre abo-avgift som följd för att det ska fungera. Eller får man nöja sig med den längre laddningstiden av laddhybriden.Jag tror inte det blir något större problem med huvudsäkringen. Vi har en villa med 20 amp säkring, vi har en panna med 9 kwatt el patron + ett utomhus spa där el -patronen är på 3,5 kwatt kopplad till en fas med 16 amp säkring. Jag trodde detta skulle vara problem vintertid men än så har huvudsäkringen aldrig smällt.
Glöm inte heller att man kan styra strömuttaget i ditt elnät på smarta sätt idag, dvs man kan text tillfälligt dra ner laddströmen till bilen om elnätet känner av du redan använder väldigt mycket ström i huset.
Fredrik