Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
En sak jag funderat på angående hybriden är om det är tillåtet med dragkrok på dessa bilar? Om så är fallet, hur mycket får man dra? Som en "vanlig" V60?
Jag har inte hört om någon elbil som man får montera dragkrok på. Hur är det andra hybrider? I och för sig helt ointressant. :wink:
Användarvisningsbild
av svergie2
EbbevonVolvo skrev:En sak jag funderat på angående hybriden är om det är tillåtet med dragkrok på dessa bilar? Om så är fallet, hur mycket får man dra? Som en "vanlig" V60?
Jag har inte hört om någon elbil som man får montera dragkrok på. Hur är det andra hybrider? I och för sig helt ointressant. :wink:
1800 kg har jag för mig att man får dra :) Att dragkrok är sällsynta på rena elbilar har nog med räckvidd eller något liknande :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Ja, grymt drygt att behöva utökad behörighet med 1000 kg-kärra. Kunde de inte ha avrundat bilen till 2500 kg?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Det var inte mycket det. Då är det inte bara priset på begagnade V60 hybrider som gör att den inte passar mig.
Bra och dåligt, beroende på hur man ser det. :lol:
av Primus
Tänkte bara lite glädjerusig meddela att jag tankade idag och det visade sig att den har dragit 0,14l/mil.. :lol: . Jag har verkligen den perfekta körcykeln för en plugg-in-hybrid. Jag hade kört ca 150 mil och var tvungen att tanka då vi ska iväg på en liten resa.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gjorde en liten beräkning idag baserat på senaste månadens resor (taget från körjournalen).

(Ursäkta lite röriga "komihågnoteringar".)
Bild

Jag har alltså räknat på ungefär var jag kan tänkas hamna i förbrukningen med min körcykel.. som inte är helt optimal för en hybrid, men ändå kommer betyda en rätt ordentlig besparing på diesel.. om än inte i klass med vissa här. :)

Verkar det rimligt. Jag kör skapligt snålt, speciellt när man stirrar på förbrukningsstaplar.. Så att komma 45km när man inte behöver full värme eller kyla känns inte som helt galet hoppas jag..
Jag kommer ofta kunna starta med uppvärmt/nerkyld bil också.

Om jag jämför det med förbrukningen jag har nu på D3an så blir det en besparing på 0,24l/mil i snitt. (Lite drygt senaste året då jag inte kört lika snålt som förra året..)
0,24*246*13 = 767,32kr
Elen på 97 mil räknar jag till ca 250kWh, med en kostnad på typ desamma.
Jag kommer alltså spara kring 500kr/månaden på diesel, räknat på att den snittar på runt 13kr/litern. Sen är det ingen skatt.. vilket gör lite drygt en hundring i månaden.. Skillnaden i månadskostnad kommer inte bli speciellt stor. :)

Verkar beräkningarna rimliga?
Användarvisningsbild
av joel80
Hur uppför sig egentligen bilen när man har i hybrid-läge? Kör den enbart på diesel på motorväg då eller växlar den? Använder den elen enbart vid acceleration?
När kopplar den över och kör bara på el? (i hybridläge alltså)

Om man kör i Pure har jag förstått att man kan köra ända upp till 125km/h på enbart elmotorn, så länge man inte trycker på gasen allt för hårt. Och om man går under 15km kvar på elen och sen väljer hybrid-läge så försöker den ladda upp sig till 15km genom att driva motorn hårdare, eller är det bara i save-läget?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 59

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]