- mån 19 dec 2011, 13:34
VolvoB20 skrev: /..:/D.v.s när man stoppar i sin hybrid på laddning exporteras inte den "strömmen" utan ett kolkraftverk i polen/tyskland gasar på i motsvarande "ström" för att kompenserna./.../Ja, precis så är det. Jag menade så men det framgick kanske inte klart. Både av ekonomiska skäl men faktiskt även av tekniska skäl. Titta görna på svk:s sida en kall måndagmorgon på vintern när det är kallt i hela skandinavien och ett eller flera kärnkraftverk står stilla. Då går kraftflödet oavsett prisnivåer till södra Sverige från Tyskland och Polen. Då blir detta extra tydligt. Om man i det läget laddar sin hybridbil/elbil så blir det inte så miljövänligt som man lätt luras att tro. Stora mängder kolbaserad elenergi gör att elmixen ändrar sig betydligt. Det blir större andel av fulel.
VolvoB20 skrev: Sen spelar det ju tyvärr ingen roll om man själv köper grön ström. (och så kommer det tyvärr att vara ända fram till den dag då det finns överskott på grön el i europeiska powergriden, när det nu händer ?:-/ )Precis. Exakt detta har jag diskuterat med rätt många personer. Jag ifrågasätter t.ex. SJ:s marknadsföring att tågen går med låga CO2-utsläpp eftersom SJ köper grön el. Det gäller kanske ett tåg mellan Luleå och Boden. Men knappast alltid mellan Malmö-Hässleholm beroende på impedansen i kraftnätet (begränsad överföringskapacitet i stamnätet) och den rådande effektsituationen. Tågen i Malmöområdet går i verkligheten definitivt inte på samma elmix som i Norrland oavsett vad SJ:s avtal om inköp av grön el säger. Detsamma gäller där jag bor, har fått erbjudande om grön el till bostaden men jag kan inte få den i praktiken. Det betyder att om jag laddar en elhybrid/elbil i mina strömuttag så blir det inte lika miljövänligt som kalkylerna säger. Nu säger vän av ordning att om man köper grön el men får ful el levererad så får ju någon annnan den gröna elen eftersom den måste produceras. Ja, så fungerar systemet men det tenderar att höja den totala energiförbrukningen istället för att sänka den. Och miljöbelastningen av just milen med ström från mina uttag i exemplet kvarstår ju i den fysiska verkligheten oavsett vilka spel man kör människor i mellan på elmarknaden. Att ladda hybridbilar/elbilar med marginalel innebär också en annan elmix än den gonomsnittliga elförbrukningen.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."