Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du ställa in din stereo så basen blir "bra"?

Ja, jag får bra midbas UTAN att djupbasen blir brölig och släpig
2
18%
Njae, jag får en bra midbas MEN djupbasen blir brölig och släpig
3
27%
Njae, jag får en bra djupbas MEN ingen bra midbas
1
9%
Nej, jag kan varken få bra midbas eller djupbas
3
27%
Annat, utveckla nedan
2
18%
Jag lyssnar på "allt" (Eurythmics, dire straits, Bruce springsteen, Rammstein, metallica, Icona pop, modern dansmusik etc etc), från "alla" källor (CD, iPod, radio) och problemet är snarlikt rakt över, det är tunt och dålig bas.
Vissa låtar (säg 1 av 20) kan låta rätt bra, oftast är det då bra producerad modern dansmusik
Ljudet från radiomottagaren är iaf under all kritik... Men jag får inte mina dörrsidor att vibrera? Kanske en antydan vid långa släpande basgångar. Men iaf, ljudvolym i min då HP - HK MY 15 är likvärdig den i PS DA -13. Möjligt att DA saknar en del av midbasen som HK har men helt klart öppnare ljud.

Min EQ sänker lägsta basen en aning, sedan ökar den gradvis upp mot övre diskant där den sjunker lite. Bas +1 diskant +2. Är ju offtopic då det gäller HP men belyser ändå hur pass olika man uppfattar väl/missljud :)
Hej,

Gjorde missen jag med och trodde verkligen på HK-ljudet så jag köpte det till bilen som jag fick i Måndags, så otroligt missnöjd att jag vet inte om jag skall gråta eller skrika, det skramlar i dörrarna, basen är lika med i princip noll men det positiva är att ljudet är väldigt rent.

Har ägt v50(2007) med High Performence samt sub original och Audi(2013)med mellan ljudet så jag tänkte att V60 2016 kan ju inte vara sämre så jag provlyssna aldrig hos volvo handlaren.

Min säljare fick min besvikelse redan dagen efter..

Hur som boka jag tid hos en billjud firma och koppla in en aktiv sub, men för fasiken då jag utan att vara tekniskt kunnande om hur man kopplar in det misstänker att man tagit signalen från någon högtalare? Detta resulterar i att basen på något sätt missar frekvenserna jag ville snappa upp pga av signalen till högtalaren säkert inte får alla frekvenser..ett intressant fenomen jag märkte med basen är att vid en bas-vänlig låt låter basen sjukt mycket (inte uppskattat) men vid en normal låt är den som resten av basljudet i bilen obefintlig. Problemet jag märkte är att jag inte kan reglera basen på steget, det är som om att steget är matad med en signal som är maxad. Höjer jag bas-boost så är det som om bilen skickar någon signal när man låser och larmar bilen vilket får suben att gå igång och bara brummar, nollställer jag bas-boost fungerar det, försöker jag justera input level sticker bassen direkt, jag har den 1mm från noll markeringen men basen blir sjukt framträdande i bas vänliga låtar vilket gör att ljudbilden blir helt knas men vid normala låtar finns där inget tryck som hjälper ljudet för vad detta kostat mig. Skall kontakta ljudfirman för att dubbelkolla så dom jordat den rätt och om signalen är fel...långsökt då det är en rätt välkänd och erkänt duktig firma.

Hjälp mig, hur hade ni gått vidare för att få ett bra ljud? Jag kör väldigt mycket (6000+mil) om året och ljudet är i princip det enda jag lägger vikt vid och eftersom det är en tjänstebil kan jag ju inte gärna slänga ut hela systemet och göra nytt..

Skulle ni vilja dela era inställningar på EQ som ni har i er bil och där ni tycker det låter bra?

Blev iofs mycket text men behövde skriva av mig här och nu!
Men skiiit också! Jag glömde bort att PS har låtit skräp ett tag.
Har lyckats få HP -13 att spela bra. Vibrerar dörrarna kommer jag att gråta. Kommer en bra låt höjer jag volymen direkt och då får det inte rassla!

Blir det ingen skillnad när elementen blir inspelade?
Perra83 skrev:Men skiiit också! Jag glömde bort att PS har låtit skräp ett tag.
Har lyckats få HP -13 att spela bra. Vibrerar dörrarna kommer jag att gråta. Kommer en bra låt höjer jag volymen direkt och då får det inte rassla!

Vi kan ha helt olika uppfattningar av samma sak,

Men skruva inte upp för mycket om en bra låt kommer, det skramlar i dörrarna och ljudet är som oftast bara platt, höjer du basen resulterar det i obefintligt mer bas men desto mer skrammel..verkligen inte Premium!

inspelning ger ju allt som oftast en marginell ändring, det du hör dag 1 kommer i princip följa dig tills du köper ny bil. Jag hoppas du blir nöjd!

Även om bilen är jäkligt trevlig hade jag med det jag vet idag, inte valt den!
Det blir inte bättre av någon sorts inspelning, möjligen kommer du att vänja dig vid ljudet så att du tycker det låter bättre efter ett tag. HK lät sämre en PS i min MY12 och det säger en hel del.
Bästa ljudet jag har haft i någon av mina Volvos var i V50 med High Performance Sound!
Jäsiken vilket ljud...
Har en XC60 nu och jag vet inte ens vilken stereo som sitter i men inte låter den lika bra. Tunt och burkigt trots att bilen är tre gånger så dyr.
Volvo verkar inte alls kunna detta med bra ljud.
Perra83 skrev:Men skiiit också! Jag glömde bort att PS har låtit skräp ett tag.

Bästa lösningen för skrammel i dörren är att sätta knät stenhårt mot dörrsidan så blodet stannar ner till foten, då skramlar det inte :-(O)
Det går tyvärr inte få bra ljud, ett totalt misslyckande från volvo.
Att du inte får ut bra bas ur baslådan är sannolikt för att den är kopplad på högnivån till högtalarna och då får en anpassad signal, dvs de saknar vissa frekvenser.

Bara att tugga i sig, i kontakter med volvo har jag bara blivit idiotförklarad och ingen vill engagera sig utan tycker bara man är gnällig.

Läs försäljningsbroschyren om PS, det låter som det är det bästa ljudet som finns enligt dem, verkligheten är dock pinsamt långt från detta.

VOLVO! Om det låter SKIT om ert SKITSYSTEM, kalla det då ett SKITSYSTEM istället för att måla upp en bild av guld och gröna skogar och TA ANSVAR FÖR ER DYNGSPRIDNING! HOPPAS NI ÅKER PÅ DIESELSKANDALEN OCH FÅR BÖTA IHJÄL ER ERA PROFITHUNGRIGA NISSAR SOM ENBART SER TILL VOLYMER I FÖRSÄLJNING!
Faan va tråkigt. Då förstår ja varför demobilar sällan har PS systemet. Summum/R-Design med BE E plus rattvärme borde man nöja sig med.

Jaja jag får justera ljudet så bra det går. Hundarna vill åka bil och då spelar ja nästan aldrig högt :wink:
Man tycker ändå att 5*130W borde ha brutal koll på elementen och spela högt så man ger sig.
Dörrarna är tjocka som kassaskåpsdörrar. Det skiljer väl 8000kr mellan HP och PS. Där bör ett par riktiga dörrsidor ingå som inte skallrar.

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]