Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du ställa in din stereo så basen blir "bra"?

Ja, jag får bra midbas UTAN att djupbasen blir brölig och släpig
2
18%
Njae, jag får en bra midbas MEN djupbasen blir brölig och släpig
3
27%
Njae, jag får en bra djupbas MEN ingen bra midbas
1
9%
Nej, jag kan varken få bra midbas eller djupbas
3
27%
Annat, utveckla nedan
2
18%
Det blir inte bättre av någon sorts inspelning, möjligen kommer du att vänja dig vid ljudet så att du tycker det låter bättre efter ett tag. HK lät sämre en PS i min MY12 och det säger en hel del.
Bästa ljudet jag har haft i någon av mina Volvos var i V50 med High Performance Sound!
Jäsiken vilket ljud...
Har en XC60 nu och jag vet inte ens vilken stereo som sitter i men inte låter den lika bra. Tunt och burkigt trots att bilen är tre gånger så dyr.
Volvo verkar inte alls kunna detta med bra ljud.
Perra83 skrev:Men skiiit också! Jag glömde bort att PS har låtit skräp ett tag.
Har lyckats få HP -13 att spela bra. Vibrerar dörrarna kommer jag att gråta. Kommer en bra låt höjer jag volymen direkt och då får det inte rassla!

Blir det ingen skillnad när elementen blir inspelade?
Bästa lösningen för skrammel i dörren är att sätta knät stenhårt mot dörrsidan så blodet stannar ner till foten, då skramlar det inte :-(O)
Det går tyvärr inte få bra ljud, ett totalt misslyckande från volvo.
Att du inte får ut bra bas ur baslådan är sannolikt för att den är kopplad på högnivån till högtalarna och då får en anpassad signal, dvs de saknar vissa frekvenser.

Bara att tugga i sig, i kontakter med volvo har jag bara blivit idiotförklarad och ingen vill engagera sig utan tycker bara man är gnällig.

Läs försäljningsbroschyren om PS, det låter som det är det bästa ljudet som finns enligt dem, verkligheten är dock pinsamt långt från detta.

VOLVO! Om det låter SKIT om ert SKITSYSTEM, kalla det då ett SKITSYSTEM istället för att måla upp en bild av guld och gröna skogar och TA ANSVAR FÖR ER DYNGSPRIDNING! HOPPAS NI ÅKER PÅ DIESELSKANDALEN OCH FÅR BÖTA IHJÄL ER ERA PROFITHUNGRIGA NISSAR SOM ENBART SER TILL VOLYMER I FÖRSÄLJNING!
Faan va tråkigt. Då förstår ja varför demobilar sällan har PS systemet. Summum/R-Design med BE E plus rattvärme borde man nöja sig med.

Jaja jag får justera ljudet så bra det går. Hundarna vill åka bil och då spelar ja nästan aldrig högt :wink:
Man tycker ändå att 5*130W borde ha brutal koll på elementen och spela högt så man ger sig.
Dörrarna är tjocka som kassaskåpsdörrar. Det skiljer väl 8000kr mellan HP och PS. Där bör ett par riktiga dörrsidor ingå som inte skallrar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag förstår inte riktigt. Jag har ps, men inte nåt skrammel. Däremot en högtalare i dörren fram som gett upp.
Ljud är dock nåt väldigt subjektivt, vissa åker runt med full bas och lyssnar på radio och är strålande nöjda, samtidigt som ex vis jag själv har oerhört "skarp" inställning med fokus på klart ljud och höga volymer.
I de här bilarna får man inte sub, ja då utgår också det registret. Själv klarar jag mej fint utan suben. Hade nog valt den om det gått dock Bas ska vara hård och rapp. Och flytta luften så den känns "varm". Annars kvittar det.

Som sagt subjektivt
Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
TommyP86 skrev:Jag förstår inte riktigt. Jag har ps, men inte nåt skrammel. Däremot en högtalare i dörren fram som gett upp.
Ljud är dock nåt väldigt subjektivt, vissa åker runt med full bas och lyssnar på radio och är strålande nöjda, samtidigt som ex vis jag själv har oerhört "skarp" inställning med fokus på klart ljud och höga volymer.
I de här bilarna får man inte sub, ja då utgår också det registret. Själv klarar jag mej fint utan suben. Bas ska vara hård och rapp. Och flytta luften så den känns "varm". Annars kvittar det.

Som sagt subjektivt Bild
Om det fattas vissa frekvensband så som det gör så kan det tyvärr inte likställas med annat än att det är fel på produkten.
Jag kör med helt neutrala inställningar, det är det som funkar bäst generellt.
Om jag däremot drar på max bas så blir det inte mer bas. Det blir bara ett släpande brummande utan att basen ökar i tryck eller definition.
Enklast förklarat låter det som att samtliga "bashögtalare" i bilen är avstängda förutom på frekvenser under 50 hz, och att det därefter är avstängt i registret upp till ca 200 hz. Där är problemet.
Jag undrar om det är jag som är dum i huvudet eller döv då de allra flesta i den här tråden tycker att PS låter skit. Jag har PS i min V60 (som fö. var en demobil), och jag har varken skrammel, eller tycker att ljudet känns platt. Jag är varken en audiofil som behöver silverkablar och gldplätterade Toslink-kontakter ( ;) ), men nöjer mig inte heller med vilket skräp som helst. Ljudanläggningen i vardagsrummet består av Dali-högtalare och en HK-stärkare.

Förra bilen, en A3a, hade deras "Concert"-anläggning. Kommer inte ihåg antalet högtalare, men den hade en inbyggd sub under bagagutrymmet och det lät enligt mig helt ok. PS som saknar sub i V60 tycker jag har aningen klenare bas vilket är förståeligt, men ändå helt OK, och då lyssnar jag oftast på elektronisk musik med rätt mycket bas :)

Är det väldigt skiftande kvalitet på PS-anläggningen från bil till bil, eller är det jag som är tondöv, eller många av er som är riktiga finsmakare? :)
Tror det är produktionsfel på anläggningarna, men volvo vägrar erkänna detta.

Det var ju en person här på forumet som fick en fysisk del utbytt som löste ljudproblemet...
Skulle det kunna vara felkopplat på de bilar som saknar bas? Tänker mig att t.ex fram eller bak har fått plus och minus skiftade så att basen "släcker" sig själv?

Någon med PS som testat att "fada" fullt bak alt. fullt fram? Skillnad?

Köp ny lampa hos auktoriserad ÅF. Om […]

Larmsystem

Ok.vilken sida sitter den på ?

Tjuvström V70 2005

Ska kolla på det där med generator och […]

Varför V90 och inte XC90?

Snavade över den här gamla tråden […]