Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vill påstå att någon tolkningsfråga förekommer inte när det gäller vad Volvo specificerar. Hur många mjukvaror det finns är en fråga om tekniska definitioner som enbart Volvos utvecklare känner till. I samma fysiska datorenhet kan köras en eller flera mjukvaror samtidigt - det finns ingen som helst möjlighet för andra än programmeraren och liknande att veta. Så när man i en text som vänder sig till en kund talar om mjukvaran i ett realtids flerprocessorsystem kan man inte avse något annat än en övergripande benämning på all mjukvara.

Dock misstänker jag starkt att någon i Göteborg räknat ut att det blir för dyrt att verkligen leva upp till vad man lovar, varför man stryker de mest tidskrävande (dyraste) delarna, hoppas att få märker det och att de som gör det gnäller på den de har framför sig, alltså teknikern hos ÅF. Det är ju ingen som servar bilen på fabriken i Göteborg.
av nod35
Ang. tolkningsfråga eller ej lär vi nog aldrig komma överens :wink: Du tycks ju själv veta att det finns många noder i bilen? Hur som helst så vill jag föreslå en sak:

Om det skall bli någon ändring i mjukvaruprogrameringen så föreslår jag att alla som vill ha en ändring på detta kontaktar de som bestämmer.. T.ex här -> http://www.volvocars.com/se/top/about/c ... ct-us.aspx

Respons direkt från kunden slår hårdare än att någon enstaka tekniker sitter och skriver önskehälsningar från kunder.. Vi har tyvärr inte speciellt bra gehör ang dessa typer av "problem".

Ang dokumentet gällande service 2.0 så är det författat innan sensus föddes. Icm var "en vanlig" programvara före sensus fanns. Alla som t.ex ägde t.ex en v70II och som efter service plötsligt hade grafisk visning för park.assistansen hade fått en upgrade till just ICM. Ingen självklarhet för en kund kanske, men dokumentet är menat för eftermarknadspersonal. Jag lade bara upp den för att försöka bringa lite klarhet i vad ÅF sysslar med och har för krav på sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, tabellen på sidan 46 i kopplingsschemat för XC70 (08-, alltså före Sensus) innehåller 58 noder och översikten på sidan 45 har 59. Så nog vet jag att det finns mer än en dator i bilen.

Men som Volvokund är jag långt ifrån normal.

Kanske annars också, finns det de som hävdar...
av Melmac
Jag läste nånstans att Volvo skulle "uppdatera" City Safety till 50km/h, frågan är om det är på alla nya bilar eller det även är på befintliga? Nån som vet?
av moffe
Jag tror det är bara nya... men är förstås inte 100% säker.

Har någon av er märkt när man "scrollar" om kring på musiklistan och sedan börjar man spola framåt så hänger sig spolningen och man måst trycka nästa sång för att få stop på det. Annars forstätter den igenom alla sånger. :)
*Är inte helt säkert att det händer alltid men har hänt flera gånger för mig.
Användarvisningsbild
av apersson850
City Safety är aktivt upp till 30 km/h på årsmodell 2012. 50 km/h kom på 2013.
Användarvisningsbild
av hållundan
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd, eller om jag ska köra vidare i min tråd gällande kompabilitet mellan smartphone - Bluetooth och Spotify? Hur som helst;

Emellanåt, eller rättare sagt de senaste ~10 gångerna då jag streamat mellan min Samsung Galaxy S3 (ej tyvärr AVRCP-kompatibel med att visa låtinformation i Sensus) och bilen så har Sensus visat låt, album och artist (In Flames, Clayman, ...as the future repeats today, bra låt och album förövrigt). Grejen är ju då som sådan, att det dels inte är alls den låten som spelas. Den visar samma låt hela tiden och det mest delikata då, att min telefon då tyvärr ej ens KAN visa låtinformation i Sensus.

Så, vad kan det vara för underbart prekärt idiotproblem som jag lider av nu tro? Mer än kroniskt gnäll då? :)

Tänkbar fix för detta? Rycka batterikabel? Jag _orkar_ verkligen inte åka in till min verkstad igen för att påtala ytterligare ett av hundra sådana här småfel.

Någon som varit med om liknande?
av Raymond
Den lista har nok ikke vært oppdatert på lenge, Samsung S3 burde jo fungerer nøyaktig like bra som S2 egentlig. Men jeg har vel inntrykk av at det er Iphone som fungerer best, tyvärr.
Användarvisningsbild
av hållundan
Tobbev skrev:http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... ooth1.aspx

Samsung S3 är inte listad som kompatibel med bilen, så jag vet inte vad du skall klaga på egentligen.
Som Raymond påpekar så verkar ju inte listan uppdaterad på ett tag...

Dessutom får jag ju upp låttiteln även när jag kör med andra telefoner (som råkar vara med i den listan). Så jag tycker nog att jag kan klaga ändå. :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 30
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]