Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@magnus1, Har du gått tillbaka till samma verkstad? De borde väl göra om det, och såfall justera in den nya axeln att den blir rätt. Fanns väl en uppdatering axel har jag för mig?
Min var inne på service i juni och de sade det är en egenskap, och att varannan sådan Volvo låter så och att de tvivlade på att jag skulle få det bytt på försäkringen. Jag kör bara vidare, sålänge den inte drar olja och inte låter onormalt högt är det ok. Hör det bara vid låg hastighet vid typ 20-40 km/h sen dör ljudet ut.
Några bilar i tråden som direkt efter byte varit tysta, för att sen börja föra oväsen, har ibland tystnat märkbart igen. Jag har själv upplevt fenomenet.
Om jag inte missminner mig så upplevde även "EbbevonVolvo" samma med en T5.
Det här är mina sammanfattande tankar kring vea-motorernas balansaxlar.
Så länge inte motorn låter som stenkross samt att motorn tar mer olja än Volvos rekommendation är min tro att man inte ska byta balansaxlar, oavsett om det finns garanti eller liknande från Volvo eller huruvida det skulle kunna gå på maskinförsäkringen.

Som jag ser det har motorn ytterst små toleranser och jag har läst i Nyteknik att tanken var att vevaxeln skulle kunna gå att dra runt för hand.
Alla gör naturligtvis som dom vill med sin bil och det här är mina teorier.
Tjena!
Har en Volvo s60 t5 2019. Där det låter från motorn vid gaspådrag. Vinande/skrikande ljud typ.. svårt förklara.
Även vibrationer vid 50-70km/h samt vid 2000rpm typ. Kan det vara balansaxlarna? Ska se om jag kan lägga upp en video här under kvällen.
Gryner skrev:Tjena!
Har en Volvo s60 t5 2019. Där det låter från motorn vid gaspådrag. Vinande/skrikande ljud typ.. svårt förklara.
Även vibrationer vid 50-70km/h samt vid 2000rpm typ. Kan det vara balansaxlarna? Ska se om jag kan lägga upp en video här under kvällen.
Min T5 lät så här illa! viewtopic.php?p=1291294#p1291294
Är det så det låter på din bil? Min hade inga direkta vibrationer. Blev bytt på nybilsgarantin.
Hej Alla!
Äger en Volvo v70 D4 2016 med ett vinande ljud vid lägre varvtal. Efter lite forskning och framförallt efter att jag hitta denna tråden har jag förstått att det till 100 % är defekt balansaxel.... Tråkigt, nu till frågan. Jag har helförsäkring hos Volvia och köpt bilen begagnad från KVD bil i våras. Vad säger ni experter flyger jag på denna kostnaden själva att få det åtgärdat eller kan jag dra några ess i rockärmen. Bilen har rullat 17800 mil i skrivande stund.
MVH,
Jim
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]