- tis 01 okt 2013, 14:42
Då har jag hämtat ut min nya V60 D4 AWD Automat idag. Då får vi väl se vad den drar :D
Moderator: Moderatorer
perhall skrev:Av alla testade bilar i tyska ams under 2012 är V60 D5 Polestar den bil som kommit längst från uppgiven förbrukning.
Angiven: 4,7.
Testförbrukning 9,2.
AWD gör ju inte saken bättre.
D5 AWD är en härlig bil men snål är den inte!
D5 är en ganska törstig motor, särskilt om man kör hårt.
AWD drar alltid upp förbrukningen.
Automatlådan är den minst effektiva i klassen (i XC60/70 där AWD finns manuell drar den 5,3 manuell och 6,4 automat - mer än 20% mer).
PH
perhall skrev:Fast det går/gick ju inte att få manuell AWD i V60 MY12.
Sen är det ju lite mindre än 20% när man räknar nedåt (jfr moms 25% pålägg, 20% marginal)
PH
Sharkbait skrev:Bra fråga. Jag kan förstå att t ex BMW 530d numera ej går att få manuell, sannolikt gäller det snart även 535i, för efterfrågan är försvinnande liten och automaten utmärkt. Men för Volvo finns ju efterfrågan. Min kompis har köpt två XC70AWD manuella i rad eftersom han vägrar automatlådan som han inte gillar men eg inte vill ha en XC. Dock ogillar han XC mindre än han ogillar automaten...perhall skrev:Fast det går/gick ju inte att få manuell AWD i V60 MY12.
Sen är det ju lite mindre än 20% när man räknar nedåt (jfr moms 25% pålägg, 20% marginal)
PH
Asså, även V60 AWD MY12 går inte att få i manuell. Löjligt. Vet att andra modeller och årsmodeller där Volvo vägrar att erbjuda AWD med manuell.
Varför Volvo?!?
Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]