Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, för 2500 får du TVÅ nya speglar (utan spegelglas, blinkerglas och kåpa), har den ena gett sig kan väl den andra ge sig rätt snart. Skadar ju inte att "få en på köpet" då.

Jag har inte lyckats se hur själva vikdelen fungerar, det verkar vara helt kapslat, men jag har dock inte tittat mer än med kåpan borta och då ser man ingenting, i allafall inte på blis speglar.

/Martin
Jag har ochså en XC60 -09 Summum med elinfällbara backspeglar med Blis. Vänster backspegel som vid upplåsning av bilen "går förbi" sitt läge och fortsätter så långt fram det går, även om jag stängt av infällningsfunktionen och när jag öppnar bilen surrar det till i motorn i backspegeln(den trasiga) . När man flyttar den till sitt riktiga läge, så sitter den inte fast i någonting, utan är "slapp" och fäller sig bakåt av fartvinden när man åker. Kontaktade Volvo verstaden, fick ett pris på byte om ca 7300Kr. Funderar på att fixera fast den i detta läge, kommer ej att lägga ut dessa pengar på byte om inte Volvo står för kostnaderna. Dålig kvalitet för en så dyr bil.

//Soderb
soderb skrev:Jag har ochså en XC60 -09 Summum med elinfällbara backspeglar med Blis. Vänster backspegel som vid upplåsning av bilen "går förbi" sitt läge och fortsätter så långt fram det går, även om jag stängt av infällningsfunktionen och när jag öppnar bilen surrar det till i motorn i backspegeln(den trasiga) . När man flyttar den till sitt riktiga läge, så sitter den inte fast i någonting, utan är "slapp" och fäller sig bakåt av fartvinden när man åker. Kontaktade Volvo verstaden, fick ett pris på byte om ca 7300Kr. Funderar på att fixera fast den i detta läge, kommer ej att lägga ut dessa pengar på byte om inte Volvo står för kostnaderna. Dålig kvalitet för en så dyr bil.

//Soderb
Märkligt att "alla" råkar ut för det just på förarsidan, är det bara dessa som är kass tror ni?

En begagnad spegel är ju en chansning men kan vara värt det då nya blis speglar är så sjukt dyra. Man kan nog hitta en beggad för ~2500kr om man letar lite. Bytet fixar man själv om man inte har centralplacerad tumme.

/Martin
Det är troligen ett dyrt nöje att ha funktionen infällbara/utfällbara backspeglar vid låsning/upplåsning aktiverad vintertid. Det räcker med ganska liten påisning för att elmotorn ska få tufft motstånd. Räkna kostnaden i paritet med kostnaden för t ex vinterdäck.

Synd för det är en bra funktion för att visuellt se att bilen är låst när man lämnar parkeringen.

På Volvo är man nog ganska tacksam för den här typen av enkla men lönsamma reparationer.
Med tanke på konsumentköplagen känns goodwill på någon del av summan trolig om bilen är nyare än tre år.

Elektronikfel i bekvämlighetsfunktioner är knäckande. Jag fick betala 6000 för att fixa nivåregleringen av vänster strålkastare. Hela lamphuset.
Mina speglar har frusit vid något tillfälle. Men det fungerade som det bör. Motorn gav upp och försökte igen vid nästa tillfälle, då solen gjort sitt och det fungerade igen.
Nu(en vecka efter trådstart) har jag "löst problemet" genom att ställa bilen i varmgarage över natten. När bilen var torr och varm, fungerade det hur bra som helst. Nu när spegeln hittat till rätt läge så har jag helt enkelt inaktiverat infällningsfunktionen. Det blir till att under vinterhalvåret köra med speglarna ute hela tiden. Får nästan hoppas på att någon utövar skadegörelse på sidospegeln, så att man får en ny. (Min försäkring är självriskfri vid skadegörelse).
Jag ser ingen anledning att de åker in/ut vid varje gång jag parkerar, men så bor jag ju på vischan också. Jag aktiverar det när det finns behov, eller fäller in/ut dom manuellt.

Jag har två nya speglar nu (en pga detta fel och en pga BLIS fel) och vill inte gärna slita ut dom, det känns väl top of the line, eller? :)

/Martin
Hej
Jag skulle lämna in bilen häromdan för att byta men testade en sista gång och hux flux funkade dom. Det hade varit +grader och troligen hade de tinat som någan annan tipsat om. Så det verkar som det är att de fryser. Mao kan man stänga av fälllningen under vintertid så är saken biff. Case closed. Tack för tipsen. Skicka faxnummer så kan jag faxar över lite av de 3500:- jag sparade. :D
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]