Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns en lång tråd här på forumet om skillnaderna mellan Q5 och XC60. Leta rätt på den så hittar du mer än vad du orkar läsa :wink:

Summerar jag mina intryck så har Q5 bättre vägegenskaper, högre kvalitetskänsla, mer valmöjligheter, kort sagt är den lite mer förfinad i detaljerna. XC60 är däremot mycket rymligare, skillnaderna växer ju längre bak i bilen man kommer. D3 och D5 är starkare och har ett mycket trevligare bottenvrid, 2.0 tdi är ganska tunn på låga varv men istället mycket tyst och vibrationsfri. Möjligen kan man påstå att volvon har lite bättre komfort med lägre ljudnivå och mjukare fjädring, speciellt på dålig väg. Audin har sämre back och helljus, nästan inget alls.

Resten tycker jag är subjektivt. Det två grymt bra bilar, välj den du känner mest för om båda kvalar in rent praktiskt. Vi valde Volvon främst pga utrymmet (3 barn i stolar) och en mycket bättre affär. Är nöjda med bilen men kan ibland reta mig på den lite tunna känslan i inredningen och den lite nickiga gången. Audin är dock på tok för liten för oss, den är inte med på kartan längre.

Jag har två bekanta som äger varsinn A4:a och en som har en Q5:a. Alla tre är manuella och alla tre har problem med kopplingen när de ska backa med släp/husvagn. Utväxlingen på backen är rätt hög och motorerna svaga på låga varv. Effekten blir mycket slirande och brända kopplingar. På en av A4:orna har kopplingen och svänghjulet rasat. DSG-lådan är förmodligen bättre men även den har en vanlig torrskivekoppling. Det är ett mycket begränsat underlag men det finns tecken på att Volvon är en bättre dragare, speciellt med automatlådan.
av volvoc70cab
Har provat båda alternativen. Volvos motor är enligt mig är överlägsen Audi Q5:s. Slutsats är att det blev en Volvo XC60, vilken jag är nöjd med. Lägre förbrukning i Volvon vid likvärdig körning också.
Användarvisningsbild
av Gurra82
MartinS skrev:
Gurra82 skrev:
MartinS skrev:Har man behov för drag så har man, men jag håller med dig om att de fasta XC60 dragen är några av de fulaste på marknaden. Själv har jag delbart och det är väldigt snyggt dolt när det inte är monterat tycker jag.

/Martin
Har sett ett antal xc60 r-design med dolt drag, vad volvo menar med dolt vet inte jag för dolt är då då inte, först får man en snygg hasplåts liknande plast detalj bak som förstörs fullständigt med en svart ful lite rektangulär plastdetalj som skall likna ett dolt drag, nä volvo gör om, för mig är dolt drag just dolt att det inte skall synas. För mig kan lika väl draget synas då, men är ju jag det
Mig veterligen kallar volvo det för delbart, inte dolt?! Personligen tycker jag det är tillräckligt bra. Det finns silverfärgad lucka för de som har skidplate, men folk kanske inte bryr dig om att byta om det är eftermonterat?

/MArtin
Fast vad är meningen med ett delbart drag om det inte är just dolt :?:
Användarvisningsbild
av MartinS
Gurra82 skrev:
Fast vad är meningen med ett delbart drag om det inte är just dolt :?:
Jag kan direkt komma på tre saker som är avgörande för MIG (det betyder inte att det är viktigt för andra).

1. Snyggare, även om det inte är osynligt när det är avmonterat.
2. Säkrare vid påkörning bakifrån (upp till 30cm extra deformationszon av påkörande bil kan utnyttjas)
3. Man slipper få skit på byxorna när man är bakom bilen.

Det finns säkerligen minst tre fördelar med fast monterat också, men för mig slår dessa tre högre.

/Martin
Användarvisningsbild
av XC60D3
Gurra82 skrev: Har sett ett antal xc60 r-design med dolt drag, vad volvo menar med dolt vet inte jag för dolt är då då inte, först får man en snygg hasplåts liknande plast detalj bak som förstörs fullständigt med en svart ful lite rektangulär plastdetalj som skall likna ett dolt drag, nä volvo gör om, för mig är dolt drag just dolt att det inte skall synas. För mig kan lika väl draget synas då, men är ju jag det
Dolt = Ej synligt

Jag kan inte se mitt drag på min XC60 när det ej är monterat, således är draget (eller snarare fastsättningen) dold. Att det sedan är bakom en svart plastlucka spelar ju ingen roll. Dolt är det. Den snygga hasplåten är också av just plast. Men om man stör sig på det så kan man ju alltid göra som jag gjorde.. kan bara tillägga att ingen av de som frågat har sett att det är en lucka där.

FÖRE
Bild

EFTER
Bild
av tunnis
Snyggt.
Hur gjorde du?
av mojja
Han lämnde in kåpan på lack:)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Snyggare iaf
av improwise
Jag bad BraBil att lacka min lucka innan jag hämtade ut bilen i samma färg som omgivningen och det blev också mkt bra, precis som på bilderna ovan.
230fk går snålt

Okej då ska jag kolla hur den går s&ar[…]

Vad är denna inringade i motorn? Kondensato[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&aum[…]