- lör 13 aug 2011, 12:53
#555547
P-sensorerna fungerar fint och de signalerar både akustiskt och grafiskt ju närmare du kommer, som på de flesta andra bilar. Jag backar alltid in på min p-plats då det ger mycket bättre manöverförmåga och stannar alltid när det blir ett konstant pip. Då har jag precis så mycket plats kvar till räcket att jag kan gå in mellan bil och räcke sidledes men det är så trångt att om jag ska öppna luckan så måste jag stå på sidan av bilen. Det är väl uppskattningsvis ca 30 cm kvar som hos de flesta andra, vet ingen som säger "stanna" med endast 10 cm kvar. Står exakta avstånd i manualen men kommer inte ihåg dem och systemet har olika signalavstånd fram och bak om jag inte minns fel. Man lär sig också sin bil och system efter ett tag. Jag har ju den gamla XC60:n med "kepsdisplayen" och en väldigt enkel men tydlig grafisk visning. Provade en V60 med det nya sensus-systemet och det är snyggare men inte lika tydligt rent grafiskt vid en snabb blick på skärmen. Tycker sensorerna både fram och bak "ser" helt OK åt sidorna då de de yttre sensorerna sitter riktade ganska kraftigt vinklade, särskilt fram.
Vid sidan av alla tekniska system så är ju också sidospeglarna större på "suvar" och det hjälper ju också till. Bilen slutar ju också hyfsat nära det du själv ser av bilen både fram och bak. Det mest luriga är ju att hörnen fram är lite avhuggna vilket gör att man "går fritt" trots att man först inte tror det om man ska ut ur en p-lucka, men sensorn finns ju där som hjälp också.
improwise skrev:Den plats jag oftast står på har en betongvägg på ena sidan och en betongpelare på den andra, har ca 1 dm till godo till backspeglarna på varje sida. Fördelen är att betongpelaren gör att det finns gott om plats att öppna dörren.XC60 skrev: Storleken på bilen är inget problem vid parkering. Jag står varje dag i p-garage med trånga platser och XC60:n går fint att baxa in i trånga platser. Med p-sensorer fram och bak så har jag alltid känt mig bekväm att parkerna bilen även i jämförelse med många andra bilar jag kört.Intressant, för detta är för mig som bor i stockholms innerstad (= mkt trånga garage!) en viktig fråga. Både att på ett bra sätt kunna ta sig in och ut från platserna, men också att kunna ta sig i och ur bilen när den väl är på plats! Mätte min P-ruta och den är 2,15 m mellan strecken, och XC60:n (liksom de flesta andra nya bilar idag) är väl kring 1,88-1,89 bred. Lägg till det en hyfsad dörrtjocklek och det blir till att hålla igen på fredagsmyset för att inte fastna :D
Hur väl fungerar förresten parkeringssensorerna, främst då på sidorna? Med garageplatser som den ovan så har man ju inge större hjälp om den ropar "STANNA!" så fort man är närmare än 40 cm till omkringliggande bilar. Jämfört med de parkeringssensorer som finns t.ex. till BMW så känns ju Volvos från 90-talet, även om det viktiga väl är hur de fungerar och inte hur de ser ut (men helt klart känns t.ex. BMWs klart mer sofistikerade).
P-sensorerna fungerar fint och de signalerar både akustiskt och grafiskt ju närmare du kommer, som på de flesta andra bilar. Jag backar alltid in på min p-plats då det ger mycket bättre manöverförmåga och stannar alltid när det blir ett konstant pip. Då har jag precis så mycket plats kvar till räcket att jag kan gå in mellan bil och räcke sidledes men det är så trångt att om jag ska öppna luckan så måste jag stå på sidan av bilen. Det är väl uppskattningsvis ca 30 cm kvar som hos de flesta andra, vet ingen som säger "stanna" med endast 10 cm kvar. Står exakta avstånd i manualen men kommer inte ihåg dem och systemet har olika signalavstånd fram och bak om jag inte minns fel. Man lär sig också sin bil och system efter ett tag. Jag har ju den gamla XC60:n med "kepsdisplayen" och en väldigt enkel men tydlig grafisk visning. Provade en V60 med det nya sensus-systemet och det är snyggare men inte lika tydligt rent grafiskt vid en snabb blick på skärmen. Tycker sensorerna både fram och bak "ser" helt OK åt sidorna då de de yttre sensorerna sitter riktade ganska kraftigt vinklade, särskilt fram.
Vid sidan av alla tekniska system så är ju också sidospeglarna större på "suvar" och det hjälper ju också till. Bilen slutar ju också hyfsat nära det du själv ser av bilen både fram och bak. Det mest luriga är ju att hörnen fram är lite avhuggna vilket gör att man "går fritt" trots att man först inte tror det om man ska ut ur en p-lucka, men sensorn finns ju där som hjälp också.
XC60 D5 AWD aut - 09 Bytt efter 3 mycket nöjda år.
BMW 525d xDrive - 12 Bytt
Ny bil på gång
BMW 525d xDrive - 12 Bytt
Ny bil på gång