Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Vi har testmonterat den nya plustestade Britax Hiway II i baksätet på V60 och den ger helt ok komfort i framsätet.
Visst kommer ett större barn få ha en lite större benvinkel bak men det är enligt mig försumbart.
Bild
av starmac
Lånar tråden lite.

Funderar på att skaffa mig en V60. Jag och min fästmö har inga barn idag men räknar med (om allt fungerar) att ha 2 små kultingar inom några år.

Hur skulle en V60 funka med säg en 1 åring och en 3 åring? Går det ö.h.t.?

Annars får det bli en beggad A6 så länge, men volvon är ju vår drömbil (v60) alltså. Fästmön vägrar V70
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har väl inget att säga till om, för mina barn sitter helst bakom ratten numera. Men jag valde i alla fall 70-karossen för den är snyggare än V60.
av mojja
Jag stod i samma val för ett halvårsen och fick faktist tacka nej till v60n då det blev allt för trångt med 2 små barn + 2 vuxna i den:( mina barn är 3 år och den andra är nyfödd så bilstolar gäller ett bra tag framöver. Skulle inte ens vilja tänka tanken på att dra iväg några längre reser med en v60 och fullt packad och 2 vuxna + 2 små i bilen. Men hade jag inte haft behovet av mera utrymme än det v60n kunde erbjuda hade jag köpt en sådan istället för xc60n :)) roligare bil med mycket bättre väghållning och otroligt snygg i r-design utförandet:)
av svartsvart
starmac skrev: Hur skulle en V60 funka med säg en 1 åring och en 3 åring? Går det ö.h.t.?
Just en kombinationen 1 och 3 år är väl kanske den mest platskrävande eftersom båda barnen då ska sitta i bakåtvänd barnstol, som är den absolut mest platskrävande stolen. Denna typen av stol ska man ha så länge det bara går men i realiteten så kanske man får byta ut den vid 4-års ålder till nästa typ av stol som är framåtvänd och tar betydligt mindre plats.
Det är möjligt att det går att få plats med två st bakåtvända barnstolar om man köper modellen Britax Hi-way 2 som ska vara den modell som tar minst plats.

Min ambition är att ha kvar V60n i ca 3 år och att den då ska funka med bakåtvänd barnstol samt babyskydd, vilket jag inte ser ska vara något problem. Sedan gäller det ju också att se till att köpa en vagn som blir kompakt när man fäller ihop den. Vi har en Bugaboo Cameleon idag som blir extremt kompakt ihopfälld, kommer vi behöva en syskonvagn så blir det definitivt en Bugaboo Donkey. En sådan vagn tillsammans med takbox för långsemester så tror jag faktiskt att man klarar sig med V60ns utrymmen, får återkomma om ett par år när jag provat ;)
av grålle1
Skiljer ju så mycket mellan olika stolar, plus att längden på er som skall sitta framför spelar avgörande roll. Det och hur länge man planerat behålla bilen är nog de tre faktorerna i ekvationen som behövs för att finna sitt svar. När vi hade 2 bakåtvända stolar i vår V70N (00-08) kunde jag (189cm) med nöd och näppe klämma mig in i framsätet framför.

Nu med 2 barn, 6 och 8 år, är V60n perfekt!! Med integrerade barnstolar såklart 8)
av HerschelWalker
Det låter betryggande. Mina barn är just 6 och 8 år och jag hämtar vår V60 på torsdag. Min största ångest runt bilen handlar om att jag kommer stå med för mycket packning och gråtande barn som inte får plats med alla gosedjur och annat.

Jag tänker dock komplettera med en rejäl takbox, och frågan där är om jag ska ta en enorm Packline 102 på 600 liter eller en mer modest 90 cm bred på bara ca 500 liter.

Jag hade en Alfa 156 innan vår nuvarande V70N och minns mina bestyr med packningen i den bilen med fasa...
av grålle1
Få gånger om året bagaget inte räcker för oss, men visst är det mindre än i V70N'n , dock mer praktiskt med det 3 delade (som jag redan använt några gånger) och jag erkänner att det hänger en takbox i taket på garaget "just in case" :wink: (Har dock inte provmonterat ännu, såg att du frågade om box i annan tråd... jag skickade upp en bild där)
av FreddanM
Japp - då var vi och provade en V60 T3 idag.
Nuvarande barnstol verkade få plats där bak med helt OK benutrymme för frampassageraren. Värre då med bagageutrymmet - vart inte mycket plats kvar när barnvagnen var på plats. Packa en Sälenresa tror jag kan bli svårt.
Annars fin att köra. Tyvärr upplevde vi bilen som aningen trång i kupén och jag kom inte riktigt överens med framstolarna.
Kommer passa på V60:n och leta vidare...........
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte med integrerad takbox. XC70 heter den.
Snyggare formgivning än V60 har den också.
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]