- tor 18 aug 2011, 14:24
Tack för utredningen.
Jag var lite osäker på terminologin (vad som menades med hydralisk i det här sammanhanget). Momentomvandlarens teknik hade jag än något mer dimmig uppfattning om tidigare som blivit klarare nu.
Jag har även letat på youtube efter en video som visuellt illustrerar hur oljan rör sig vid tomgång resp. acceleration men inte hittat annat än beskrivningar och isärtagningar av momentomvandlare.
Jag var lite osäker på terminologin (vad som menades med hydralisk i det här sammanhanget). Momentomvandlarens teknik hade jag än något mer dimmig uppfattning om tidigare som blivit klarare nu.
Jag har även letat på youtube efter en video som visuellt illustrerar hur oljan rör sig vid tomgång resp. acceleration men inte hittat annat än beskrivningar och isärtagningar av momentomvandlare.
apersson850 skrev: [...]Det är just det här jag tänker på när jag accelererar. Kör jag i backe eller - tror jag - med släp - har lådan en mindre tendens att låsa än vid körning på plan väg. Det är det jag inte fattar eftersom värmeutvecklingen borde bli så mycket lägre med låst växel vid hög belastning. T.ex.: Lägger jag i 3:an manuellt och kör på plan väg utan belastning och konstant gas går låset i tydligt. Lägger jag i 3:an i en backe (= högre belastning), samma konstanta gas och hastighet, går låset inte i. Helt ologiskt tycker jag, men i enlighet med trådskaparens erfarenhet ovan:
I den hydrauliska momentomvandlaren har man förluster på grund av den uppvärmning av oljan som sker, när den viskösa vätskan pumpas ut i ytterkanten av momentomvandlarhuset, tvingas vända tillbaka in till den roterande statorn och där dirigeras om igen för att driva turbinen, som i sin tur driver utgående axeln. Statorn brukar förvisso sluta rotera när bilen kommer över en viss hastighet (vet inte riktigt hur fort i dagens konstruktioner - brukade vara en 60-70 km/h förr i tiden, när jag lärde mig lite om det här), men oljan ska i alla fall byta riktning mellan pump och turbin, och det sker inte gratis.[...]
rojo8515 skrev: Vid start i branta uppförsbackar slirar den på konvertern länge på både 1 - 2 -3:an men drar iväg fint.
Senast redigerad av 2 StringerBell, redigerad totalt 0 gång.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •