Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för utredningen.

Jag var lite osäker på terminologin (vad som menades med hydralisk i det här sammanhanget). Momentomvandlarens teknik hade jag än något mer dimmig uppfattning om tidigare som blivit klarare nu.

Jag har även letat på youtube efter en video som visuellt illustrerar hur oljan rör sig vid tomgång resp. acceleration men inte hittat annat än beskrivningar och isärtagningar av momentomvandlare.
apersson850 skrev: [...]
I den hydrauliska momentomvandlaren har man förluster på grund av den uppvärmning av oljan som sker, när den viskösa vätskan pumpas ut i ytterkanten av momentomvandlarhuset, tvingas vända tillbaka in till den roterande statorn och där dirigeras om igen för att driva turbinen, som i sin tur driver utgående axeln. Statorn brukar förvisso sluta rotera när bilen kommer över en viss hastighet (vet inte riktigt hur fort i dagens konstruktioner - brukade vara en 60-70 km/h förr i tiden, när jag lärde mig lite om det här), men oljan ska i alla fall byta riktning mellan pump och turbin, och det sker inte gratis.[...]
Det är just det här jag tänker på när jag accelererar. Kör jag i backe eller - tror jag - med släp - har lådan en mindre tendens att låsa än vid körning på plan väg. Det är det jag inte fattar eftersom värmeutvecklingen borde bli så mycket lägre med låst växel vid hög belastning. T.ex.: Lägger jag i 3:an manuellt och kör på plan väg utan belastning och konstant gas går låset i tydligt. Lägger jag i 3:an i en backe (= högre belastning), samma konstanta gas och hastighet, går låset inte i. Helt ologiskt tycker jag, men i enlighet med trådskaparens erfarenhet ovan:
rojo8515 skrev: Vid start i branta uppförsbackar slirar den på konvertern länge på både 1 - 2 -3:an men drar iväg fint.
Senast redigerad av 2 StringerBell, redigerad totalt 0 gång.
av acr32
perhall skrev:Det är väl "Sportchassi med nivåreglering" i alla R-design? Åtminstone i S- och V-bilarna!/PH
Tror att detta inte gäller angående XC60!
Har letat överallt(?) hittar inte någonstans där det står att det ska ingå till XC60 med R-design, däremot går det att beställa för ca 5000:- extra.
Ingår annars precis som du säger PH, till de andra S- och V-bilarna inkl XC90. ??:-/
Någon mer insatt person får gärna informera mig om de vet(!) vad som gäller, då jag isf ska ta detta direkt med min återförsäljare/mekaniker. :shock:
StringerBell skrev: Det är just det här jag tänker på när jag accelererar. Kör jag i backe eller - tror jag - med släp - har lådan en mindre tendens att låsa än vid körning på plan väg. Det är det jag inte fattar eftersom värmeutvecklingen borde bli så mycket lägre med låst växel vid hög belastning. T.ex.: Lägger jag i 3:an manuellt och kör på plan väg utan belastning och konstant gas går låset i tydligt. Lägger jag i 3:an i en backe (= högre belastning), samma konstanta gas och hastighet, går låset inte i. Helt ologiskt tycker jag, men i enlighet med trådskaparens erfarenhet ovan:
rojo8515 skrev: Vid start i branta uppförsbackar slirar den på konvertern länge på både 1 - 2 -3:an men drar iväg fint.
Geartronic har något som man kallar slipping lockup - den slirar "lite" - alltså något mellanting mellan ingen lockup och full lockup
Prova med att trycka ned gaspedalen mera så uppför sig den annorlunda, och "slippar" inte (då menar jag inte med din stooora släpvagn efter)
Om slirande skapar för mycket värme så låser den också lockup:en
Prova även att gasa med olika hastighet (pedalrörelsen), det påverkar när lådan växlar
StringerBell skrev:Kör jag i backe eller - tror jag - med släp - har lådan en mindre tendens att låsa än vid körning på plan väg. Det är det jag inte fattar eftersom värmeutvecklingen borde bli så mycket lägre med låst växel vid hög belastning.
Ja visst har den en mindre tendens att låsa då. Momentbehovet är ju högre, så lådan växlar ner "ett halvsteg", så att säga, genom att öppna upp momentomvandlarlåsningen och utnyttja det faktum att den kan göra en variabel nedväxling med momentomvandlaren.

Förvisso ökar temperaturen på oljan då, så förluster får man, men reaktionen blir snabbare eftersom lådan inte behöver byta växel "på riktigt", vilket då samtidigt minskar slitaget på den eller de kopplingar som skulle gått i ingrepp och de bromsband som skulle låst. Exakt vilka beror på lådans konstruktion och vilket växelsteg den skulle tagit.

Hydraulisk momentomvandlare utnyttjas på en del tungdragande lastbilar, men där i kombination med vanligt lamellkoppling och manuell växellåda. Tack vare momentomvandlaren kan man vid stillastående under besvärliga förhållanden lägga i lägsta krypväxeln, släppa upp kopplingen helt och sedan börja gasa. Den mjuka starten och totala frånvaron av slirning i lamellkopplingen skonar drivlinan och minskar därmed stillestånds- och reparationskostnader i det långa loppet.
Eller som min kusin sa en gång: "När man har lagt i lägsta växeln, håller 1800 r/min när man släpper kopplingen - och skiten stannar, då försöker man nåt annat sen!" Detta var när han "bara" hade en V8 på 435 hk (tror jag det var - Scania R 142 H 6x2).

Slipping lockup som nämns ovan, hanteras det med någon av de lamellkopplingar som sitter i växellådan, då? De enda lösningar med lockup som jag sett på i detalj (då var det en fyrstegad med lockup bara på högsta växeln) skötte lockup med en av de kopplingarna.
För övrigt borde den väl i så fall snarare släppa lockup helt, om det blir för varmt, för jag antar ju då att det är en av de kopplingarna som blir för varm.

Letade lite och hittade den här: Hur fungerar en automatlåda?
apersson850 skrev: Dagens manuella lådor brukar vara olämpligt högt växlade när man ska rangera husvagnar där det är trångt och besvärligt, exempelvis.
Inte på XC70 D5 i alla fall, 1:an känns mera på gränsen till en lågväxel på min.
rojo8515 skrev:Nu har jag kört en del med en 2,5 tons vagn efter min XC60, det är ju lite mer är tillåtet men allt har funkat riktigt bra.
Vad är det för släp som väger 2500 ?
Sexväxlade har kanske lägre etta?

En kompis har en treaxlad biltransportsläp, där totalvikten ligger på 3500 kg (tror jag, lite osäker), så visst finns det sådana släp. Just biltransport blir ofta rätt tungt.
apersson850 skrev:Sexväxlade har kanske lägre etta?

En kompis har en treaxlad biltransportsläp, där totalvikten ligger på 3500 kg (tror jag, lite osäker), så visst finns det sådana släp. Just biltransport blir ofta rätt tungt.

Manuella lågan på XC60 har en högre växlad låda än 6-stegs autometen. Eller lägre, beroende på hur man väljer att definera det ;)

Manuell låda
utväxling 1:ans växel 1:3,383,
utväxling 2:ans växel 1:1,905,
utväxling 3:ans växel 1:1,194,
utväxling 4:ans växel 1:0,838,
utväxling 5:ans växel 1:0,652,
utväxling 6:ans växel 1:0,540

Automat
utväxling 1:ans växel 1:4,15,
utväxling 2:ans växel 1:2,37,
utväxling 3:ans växel 1:1,56,
utväxling 4:ans växel 1:1,16,
utväxling 5:ans växel 1:0,86,
utväxling 6:ans växel 1:0,69

Den manuella lådan gör t.ex. 90 km/h vid 1500 RPM. Vill minnas att den automatiska låg närmre 2000 RPM.
apersson850 skrev:En kompis har en treaxlad biltransportsläp, där totalvikten ligger på 3500 kg (tror jag, lite osäker), så visst finns det sådana släp. Just biltransport blir ofta rätt tungt.
Visst, mitt hästsläp är reggat på 2700 kg. Jag var bara nyfiken på vad det var för släp rojo8515 drog runt på, det är ju rätt stor skillnad på en liten boggie vagn med en cementklump på som väger 2,5 eller en husvagn på 2.5 ton med enormt luftmotstånd.
apersson850 skrev:[Slipping lockup som nämns ovan, hanteras det med någon av de lamellkopplingar som sitter i växellådan, då? De enda lösningar med lockup som jag sett på i detalj (då var det en fyrstegad med lockup bara på högsta växeln) skötte lockup med en av de kopplingarna.
För övrigt borde den väl i så fall snarare släppa lockup helt, om det blir för varmt, för jag antar ju då att det är en av de kopplingarna som blir för varm.
Tvärs om...

Eftersom automatlådans hydrauliska koppling har en verkningsgrad som går mellan 0% (dragläge när man lagt i växeln) - 90% (när man kommit upp i max fart med svagt gaspådrag så slippen är minimal) så kommer det alltid att generera massor med värme och dra mera bränsle i en momentomvandlare.

För att minska detta problemet är lådan försedd med en "vanlig manuell koppling" också som sitter tillsammans med momentomvandlaren. Den går in och låser den hydrauliska kopplingen dvs lock-up.

Om lådan(momentomvandlaren) överhettar tex. pga hård körning, så låser datorn lockup-kopplingen och kopplar på så sätt bort automatlådans momentomvandlare för att minska värmeutvecklingen i momentomvandlaren med resultatet att växlingarna blir lite hårdare men förlusterna och värmen i lådan minimeras.

De bästa lådorna på marknaden har så snabb/stark "manuell koppling" att de kan koppla bort momentomvandlaren mellan varje växling via lock-up.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]