Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av newbie111
thole64 skrev:
Mrmuscle skrev:Varför skulle inte polestar komma med trim till t3! Tror jag lätt, de kan tjäna lätta pengar där. Volvo har sin t4 f nu som de som köper t4 väljer! Polestar kommer nog komma med t3 trim snart.
För att Polestar är beroende av samarbetet med Volvo och för att få fortsätta vara "hovleverantör" där. Så länge Volvo säljer T4:an så vore det konstigt om det vore OK att för en mindre summa än vad Volvo lägger på för T4 ge T3:an prestanda lika med eller över T4:ans.
När jag pratade med Polestar om T3-trim i april-maj så hade man inga som helst planer för det. Man hade för många projekt att göra och för lite folk att göra dem med sa man.
När Volvo väl stryker T4 ur programmet tror jag inte det dröjer så länge dock ;)

Till sist, som kuriosa: BSR erbjuder trimsats till både T3 och T4, och båda hamnar då på identiska egenskaper. Samma mjukvaruparametrar och samma hårdvara (motor) blir ju en rätt enkel slutsats där ;)
Fast hur ställer sig Volvo till detta i form av garantier, service etc?
BSR tänker jag på.
av perhall
Pajar elbakrutan eller elvärmen i baksätet gäller garantin fortfarande.
Men inte för drivlinan.
PH
av Mrmuscle
Skulle vara intressant att höra från någon som trimmat sin t3 hos bsr eller rica. Ricas trim till t4 så tar de bara bort spärren som volvo ställt in på t3. Borde inte bli nåt strul med det paketet.

Sen är frågan hur mycket man märker skillnaden på 30hp i körningen. På graferna kommer skillnaden vid 4000 varv om man jämför t3 och t4.
av s6025t
Det lär ju märkas att bilen är trimmad o mjukvaran inte stämmer överens så fort bilen kopplas upp på en volvo verkstad vid tex service o garantiärenden.
När man laddar polestar så ändras även datan på volvos server om bilen att den har polestar.
av Qualia
Med polester behåller man Garanti.. Med BSR och RICA så försvinner tyvärr det. Har dock ej hört från folk som har optimerat sin från BSR,haft problem efteråt..
Någon här på forum som vet..
av riha
JAg skulle vilja de trim till D3 AWD.
Det intressanta är att de utan som helst problem tog fram trim till 2.4D när den fanns och jag kan tänka mig att det sålde rätt bra, de skulle fortsatt med D3:an också, speciellt AWD:n som trots allt är samma motor som D5:an fast med mindre effekt.
av s6025t
anledningen till att det inte kommit nåt trim till D3awd är ju att volvo stoppade polestar från att sälja det för det såldes ju inte många D5awd då när folk kunde trimma(2,4D) D3awd till mer effekt för mindre pengar än en ny D5awd.
Det är ju rent marknadsstrategiskt helt enkelt det är ju säkert samma med T3 o T4
av Micke008
De kommer nog vänta med trim till T3 och D3 några år tills motorn slutas tillverka eller om de kommer släpa efter ca 2-3år med att släppa det till respektive årsmodell. Det finns trim till 2.0T så den kommer upp till en T5 men man kan ju inte köpa 2.0T längre. Men det är lite lustigt att de inte har något till T5an, den kanske är pressad till max?
av riha
s6025t skrev:anledningen till att det inte kommit nåt trim till D3awd är ju att volvo stoppade polestar från att sälja det för det såldes ju inte många D5awd då när folk kunde trimma(2,4D) D3awd till mer effekt för mindre pengar än en ny D5awd.
Det är ju rent marknadsstrategiskt helt enkelt det är ju säkert samma med T3 o T4
Men de skulle ju kunna lägga det mttemellan.

Exempelvis:

D3 AWD utan trim = 163 Hästar, 420 Nm
D5 AWD utan trim = 205 Hästar 420 Nm

D3 AWD med trim = 185 hästar, 460 Nm
D5 AWD med trim = 225 hästar, 460Nm

Det är ingen som säger att man måste trimma upp till samma nivå som en D5:a, det finns ju en anledning att det finns en D5:a.

Det jag tycker är så konstigt är att D5:an har fått all uppmärksamhem, både gällande trim och ändringar i motoreffekt original.

Glappet mellan D3 och D5 är idag rätt stort anser jag, kanske för att få plats med en D4:a kanske?!
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]