Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man får en bil som är mer på tårna och svarar bättre, de extra hästkrafterna och vrid märks tydligt, men självklart allt är en fråga om vad man är ute efter, det blir ingen racer men trots detta inget jag skulle vilja vara utan när det väl är testat och installerat.
mojja skrev:
irie skrev:Har en ny V60 D5 R-Design och funderar på om det är värt att uppgradera med Polestar?
(Är inte intresserad av något annat märke så synpunkter på dessa undanbedes i denna tråd).

Vad är "fördelen" med dom extra kusarna och det ökade vridet?
Är det mest vid körning med husvagn alt. släp som dom kommer till sin rätt eller hjälper dom även mig som inte har dragkrok?

Den korta stund jag kört hittills så är jag riktigt nöjd med originalprestandan, frågan är om det är värt pengarna att till våren uppgradera?

Vad tycker ni? Ser fram emot era synpunkter och/eller erfarenheter.

Allting är relativt. Du har en d5a som ger 205 kusar vilket räcker ganska långt. Hade du som jag istället köpt dig en d3a awd som är exakt samma motor som d5 fast "strypt" av volvo till 164hk så sitter man i en helt annan sits.

Med polestar vinner du 20 hk och får 225 hk om jag optimerar min kommande d3 awd så får jag 61 hk till samma penning förutsatt polestar släpper en uppgradering till d3 awd. Annar får jag vända mig till rica eller bsr och få 245 hk för 8900 kr ink moms vilket även polestar tar för sina uppgraderingar.

Vänligen Mojja
Vet inte riktigt vad du fått detta ifrån, 61hk extra?, det får du inte. Och det är inte i närheten samma motor. D3 är på 2 liter med en turbo, d5 är på 2,4 liter och har 2 turbos.
Samma visa igen, Volvo har krånglat till begreppen........ D3 är ingen motor det är en angivelse på hur stark motor det sitter i bilen.
Därför finns det olika varianter av dieselmotorer under D3 emblemet.
JE Jr skrev:Nja, D3 AWD är samma dubbelturbo som D5 och D5 AWD. Men den finns endast i vissa modellvarianter, tror det är XC60 och XC70.

D3 framhjusdriven däremot är en ny 2litersmaskin.
Åfan, det visste jag inte. Riktigt lurigt. Det förklarar varför ingen reagerat på det jag reagerade på :oops: tyckte det var konstigt.

Jag funderar i alla fall på ett trim från diselkraft. Har alltid haft mina bilar chippade och det har alltid funkat bra. Om någon testat dessa burkar så delge gärna upplevelser.
jag har också funderad det här med eff.opt.,det som jag har tittat mest på det är RICAS ,RICA OEM Uppgradering eller RICA E-Power med softloader,eller om ni har bättre OCH säkrare alternativ,men det är just det att man är rookie vad det gäller effekt boxar osv.så det skulle vara intressant att testa detta också,så ni som har haft eller kommer att installera nån av boxarna/mjukvarorna får gärna skriva om detta.OCH om det verkligen är så enkelt som dom säger på deras hemsida när man installerar med softloader,KOPPLA IN VÄNTA,KOPPLA UR/KLART,ÅTERSTÄLLA/AVINSTALLERA,KOPPLA IN,VÄNTA,KOPPLA UR/KLART :?: :?: :?:
Senast redigerad av 2 petkas, redigerad totalt 0 gång.
petkas skrev:jag har också funderad det här med eff.opt.,det som jag har tittat mest på det är RICAS ,RICA OEM Uppgradering eller RICA E-Power,men det är just det att man är rookie vad det gäller effekt boxar osv.så ni som har haft eller kommer att installera nån av boxarna får gärna skriva om detta. :?: :?: :?:
För mig finns bara två alternativ 1 polestar släpper sin optimering till d3 awd då är det ett givet val. 2 bsr tar över dom garantier som slutar gälla från Volvos sida vid optimering. Minuset med bsr ombrutet var 1500 mil.
mojja skrev:
petkas skrev:jag har också funderad det här med eff.opt.,det som jag har tittat mest på det är RICAS ,RICA OEM Uppgradering eller RICA E-Power,men det är just det att man är rookie vad det gäller effekt boxar osv.så ni som har haft eller kommer att installera nån av boxarna får gärna skriva om detta. :?: :?: :?:
För mig finns bara två alternativ 1 polestar släpper sin optimering till d3 awd då är det ett givet val. 2 bsr tar över dom garantier som slutar gälla från Volvos sida vid optimering. Minuset med bsr ombrutet var 1500 mil.
Jag kommer nog också att vänta när och om polestar/volvo släpper sin optimering,annars får det vara,läste från vi bilägare att polestar har redan en optimering till XC60 3D AWD,men att volvo hade stoppad den.
petkas skrev:
mojja skrev:
Jag kommer nog också att vänta när och om polestar/volvo släpper sin optimering,annars får det vara,läste från vi bilägare att polestar har redan en optimering till XC60 3D AWD,men att volvo hade stoppad den.

Att polestar har en optimering är ju garanterar då dom har en optimering till d5an vilket är exakt samma motor och drivlina bara annan programvara från fabrik. Vill inte volvo låta polestar uppgradera d3an så fine jag har inga problem att vända mig till bsr då dom tar över dom garantier Volvo avsäger sig. Bsr har ändå funnits med några år och får ju ses som en av dom seriösare aktörerna på marknaden:)
Läckage kylarvätska

..ska där egentligen sitta nån plugg?[…]

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]