Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Är nuvarande d3 samma motor som d5 men med annan programmvara? Är i full fart och ska beställa ny bil och antagligen en xc 60 awd.

Om det är exakt samma motor men annan programvara så är det ju så klart jag isåfall beställer en D3 och optimerar den med annan programvara?

Vänligen Mojja
av mojja
s6025t skrev:Ja D3 awd är samma motor som D5 men med annan mjukvara o kanske utan sportläget på automatlådan....
Sportläget kan jag leva utan men effekten vill jag gärna ha :twisted:
av Twendor
Det blir litt forvirrende når begge motorene har 163 hk. :roll:

En D3(Fwd) har enkelturbo, er på 2.0 liter. Har et dreiemoment på 400 Nm og 163 hk.

En D3(awd) har dobbeturbo, er på 2.4 liter. Har et dreiemoment på 420 Nm og 163 hk. Dette er en nedtuned/nedkryptert D5 motor.

Mwh Twendor
av perhall
Micke008 skrev:
crumpets skrev:Det har diskuterats massor om att polestar trimmad d3 awd till samma effekt som d5 awd.
Är det alltså borttaget från polestars hemsida nu? Har suttit och letat efter tråden nu men hittar den inte, grymt märkligt för den var ju hur stor som helst.
Men är inte det XC60 2010 med 2,4D AWD på bakluckan? Nu när det står D3 AWD på bakluckan från 2011 så tror jag inte Polestar har erbjudit något trim ännu.
Så är det! Jag har en kollega som t om har betalat Polestar när han fick sin D3 MY11 i aug, men det kommer inget och han ska få tillbaka pengarna./PH
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvos nya "emblem program" D3 D5 & allt annat vad det nu heter, talar endast om hur många hästkrafter moton i bilen har, inte vad det är för motor i bilen! Så olika motorer kan ha samma enblem på bakluckan (man ser ju om det är diesel eller bensin, men inte mer än så)
av perhall
Twendor skrev:Det blir litt forvirrende når begge motorene har 163 hk. :roll:

En D3(Fwd) har enkelturbo, er på 2.0 liter. Har et dreiemoment på 400 Nm og 163 hk.

En D3(awd) har dobbeturbo, er på 2.4 liter. Har et dreiemoment på 420 Nm og 163 hk. Dette er en nedtuned/nedkryptert D5 motor.

Mwh Twendor
Exakt så är det! Vi som hänger en del på detta forum börjar bli lite trötta på att utreda detta i såsådär 3-4 nya trådar varje vecka:)
Och, kanske bör det tilläggas att 2.0 liter D3 FWD 163 hk är femcylindrig, liksom D3/D5 dubbelturbo, vilket inte Mondeo 2,0 liter FWD 163 hk är. Annars delar ju VOlvon och Forden många motorer.../PH
Användarvisningsbild
av iigloo
perhall skrev:
Twendor skrev:Det blir litt forvirrende når begge motorene har 163 hk. :roll:

Mwh Twendor
Exakt så är det! Vi som hänger en del på detta forum börjar bli lite trötta på att utreda detta i såsådär 3-4 nya trådar varje vecka:)
Och, kanske bör det tilläggas att 2.0 liter D3 FWD 163 hk är femcylindrig, liksom D3/D5 dubbelturbo, vilket inte Mondeo 2,0 liter FWD 163 hk är. Annars delar ju VOlvon och Forden många motorer.../PH
Oj, ursäkta Herr Hall. Inte meningen att komma och störa med dumma frågor som ni som hänger här dagligen får höra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]