Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rojo8515 skrev:Ni som kör XC 60 2-hjulsdriven hur funkar den på vintern?

Jag tycker den verkar vara en perfekt vinterbil, behövs verkligen 4WD för normal körning?

Även en vinter som denna med mycket snömodd?

Hur snålt går den i verkligenheten, skiljer det mycket mod 4wd?
Jag förstår inte hur folk resonerar, varför köpa en framhjulsdriven SUV?
Det är ju knappast markfrigången som avgör om en bil är en "perfekt vinterbil".

Min gamla bil var en 4cm sänkt V70N AWD, trots halva halva markfrigången mot en XC60 FWD så var den nog 10 ggr bättre i snömodd.
Jag fick låna en V70II FWD när min bil var på verkstan för två veckor sedan, hopplöst.....

Skillnaden i bränsleförbrukning är marginell (enligt volvocars.se)
Billigare inköp och ägande. Suvarna körs ju knappast för sin framkomlighet av särskilt många ändå. Högre körställning, bättre överblick, skönare för många att kliva in/ur, osv.
Nu är jag ingen fan av suvar över huvud taget men bland fördelarna med en suv är ju fyrhjulsdriften bara en av många.
crumpets skrev:Nu är jag ingen fan av suvar över huvud taget men bland fördelarna med en suv är ju fyrhjulsdriften bara en av många.
Jag kör gärna "vanlig" bil med AWD, men Volvo anser tydligen att det behovet inte finns. :evil:
-Till skillnad mot Audi....och Subaru.
Någon generell fördel med SUV ser jag inte. Vi anser att det är svårare insteg i XC60 än i V70 och att man smutsar ned byxorna när man kliver in.

crumpets skrev:Billigare inköp och ägande.
XC kostar mer än AWD......D.v.s. En XC70 FWD är 20 000:- dyrare än en V70, merpriset för AWD är 17 900:-
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Där får XC60 FWD väldig kritik för att inte ta sig fram lika bra som exv. V70 i snöhalkan.
Vet du om det var med vinterdäck eller inte?

Har kontakt med USA lite och fick höra en som snackade skit om sin S60 T6 awd i snöstormen. Konstigt att den blir stillastående när han har 235/40 18" Pirelli Pzero Rosso.... :roll:
Helt klart så måste man försöka lista ut om de har vinterdäck eller inte, men efter denna vinter har flera börjat förstå att även brittiska öarna kan behöva riktiga vinterdäck, de tycker att XC60 borde klara sig mycket bättre än vad den gör med FWD och vinterdäck.
De utan vinterdäck har stora problem även med XC60 med AWD och har samma synpunkter som du redovisar och tycker att Volvo levererar bilar med kass däck orginal, eftersom dom inte funkar i 50cm snö.
Men Brittiska gentlemen är lite speciella. :lol:
Amli skrev:Jag skulle välja en V70 AWD före en XC70 FWD alla dagar i veckan.
Kan bara hålla med!

Jag skulle aldrig köpa en bil med enbart FWD. Man har ägt ett antal bilar som har varit RWD sedan kom "undret" FWD. FWD har man ägt ett antal bilar så där vet man hur FWD presterar under vinterhalvåret. Sedan komma man till sina sinnesfullabruk och skaffade en AWD. Aldrig mer FWD säger jag bara. Eftersom vi har en FWD och en AWD av samma modell så är det enkelt att jämföra prestandan under vintern. Det är som natt och dag. Enda gången man inte märker någon skillnad är när man kör på motorväg och har crusie inkopplad. Annars så har jag bara upplevt att det bara finns nackdelar med FWD. Omkörningar så har man bättre grepp med AWD. Vid rödljus så hör man aldrig ett spinnande ljud från däcken när man skall iväg med FWD. Man behöver inte oroa sig i kurvor/korsningar att man skall tappa fäste och glida rakt fram som man gör med FWD fast att man svänger. Med AWD så tar man sig till platser där inte FWD kan ta sig fram till.

Jag ser inget fördelar med FWD. När man lanserade FWD hos Volvo så var det mycket tala om att FWD skulle vara mycket säkrare än RWD och det var därför man började med FWD. Anledningen till att man började med FWD var för att det är billigare att tillverka en bil med FWD än RWD men Volvo fortsätter att ta samma pris för sina bilar och att man försöker inbilla vanligt folk att FWD är så säkert.. BS

Mer AWD åt folket!
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Där får XC60 FWD väldig kritik för att inte ta sig fram lika bra som exv. V70 i snöhalkan.
Vet du om det var med vinterdäck eller inte?

Har kontakt med USA lite och fick höra en som snackade skit om sin S60 T6 awd i snöstormen. Konstigt att den blir stillastående när han har 235/40 18" Pirelli Pzero Rosso.... :roll:
Helt klart så måste man försöka lista ut om de har vinterdäck eller inte, men efter denna vinter har flera börjat förstå att även brittiska öarna kan behöva riktiga vinterdäck, de tycker att XC60 borde klara sig mycket bättre än vad den gör med FWD och vinterdäck.
De utan vinterdäck har stora problem även med XC60 med AWD och har samma synpunkter som du redovisar och tycker att Volvo levererar bilar med kass däck orginal, eftersom dom inte funkar i 50cm snö.
Men Brittiska gentlemen är lite speciella. :lol:
Jo, det behövs inte många cm snö för att de ska få panik på flygplatserna:(

Faktum är att det tyvärr finns en tendens hos vissa med AWD att dröja med/inte skaffa vinterdäck. Jag har ett par i mitt kvarter, bl a en 320dXA med CSC3 17" sommardäck som visserligen tar sig fram, men jag känner inte för att träffa på honom vid ett övergångsställe med barnvagnen...

Det är väl enda problemet förutom kostnad och miljö att man måste vänja sig vid att AWD-bilar inte bromsar bättre än FWD/RWD...
PH
mikebike skrev:
crumpets skrev:Nu är jag ingen fan av suvar över huvud taget men bland fördelarna med en suv är ju fyrhjulsdriften bara en av många.
Jag kör gärna "vanlig" bil med AWD, men Volvo anser tydligen att det behovet inte finns. :evil:
-Till skillnad mot Audi....och Subaru.
Någon generell fördel med SUV ser jag inte. Vi anser att det är svårare insteg i XC60 än i V70 och att man smutsar ned byxorna när man kliver in.

crumpets skrev:Billigare inköp och ägande.
XC kostar mer än AWD......D.v.s. En XC70 FWD är 20 000:- dyrare än en V70, merpriset för AWD är 17 900:-

Att volvo inte erbjuder AWD till alla motorer är helt klart en miss men du missar min poäng här.

För många är det en viktig sak med högt insteg och hög överblick över trafiken och annat man får på köpet i en SUV.
Oavsett om en v70 AWD är billigare än en XC70 FWD så kan en XC70 FWD vara ett attraktivt val för många som inte prioriterar framkomlighet högst.
crumpets skrev:För många är det en viktig sak med högt insteg och hög överblick över trafiken och annat man får på köpet i en SUV.
Som jag skrev tidigare anser vi att det är svårare att kliva upp i en XC60 (jag är 193 cm) än in i en V70. Möjligen är det enklare att kliva ur.
Återstår då fördelen av att sitta 20 cm högre och det är ingenting vi tänker på direkt.

Jag ifrågasätter alltså om en SUV är det rätta valet om man inte behöver bättre framkomlighet i form av högre markfrigång och AWD. Är det bara en högre sittställning man vill ha så finns det nog lämpligare (och billigare) bilar än en SUV. Med fler valmöjligheter beträffande drivkälla och lägre förbrukning.

Själv jagar jag och välkomnar den förbättrade framkomligheten......även om jag är mindre nöjd med dieselmotorns egenskaper.

PS. Mina 70+ föräldrar kör Subaru Legacy respektive Mercedes E500 4-Matic.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]