Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Steff 99 skrev:Det står tydligt i instruktionsboken att DSTC inte går att stänga av, men att det kan reduceras i och med att man väljer sportläge.
DSTC är väl en kombination av antisladd och antispinn, vad som händer när man kopplar ur, är att effekten på motorn inte stryps lika abrupt.
Jag kan garantera att det går att köra väldigt aktivt med DSTC i sportläge. 8)

Skall man åka riktigt fort krävs det nog en annan bil som är mer byggd för att åka racing.
Ja, det är ju just det som gör det lite rörigt. Att det typ står att den reduceras när man väljer sportläge. För att enbart välja sportläge reducerar ingenting nämligen, alltså om Du för växelspaken åt höger och "S" tänds på instrumentpanelens växelindikator = sportläge.

Sen finns det ett "sportläge" till om uppgifterna här stämmer. Dvs, det läge som Du kommer åt genom att under "My Car" aktivera/avaktivera DSTC. Dock omfattar en sådan avaktivering precis som tidigare bara antispinn-funktionen, ej antisladd.

Alltså, för att få en riktigt kul MY11 behöver Du göra så här:

(1) Starta bilen
(2) Aktivera SPORT-läge (I) genom att föra växelspaken åt höger.
(3) Under "My Car" välja DSTC och avaktivera denna (sportläge II).

Innan Du inaktiverat enligt steg tre är bilen i princip omöjlig att sladda eller rivstarta med.

Återkommer när jag själv testat detta. Är på resa nu tyvärr några dagar.
Barkbiten skrev:Sen finns det ett "sportläge" till om uppgifterna här stämmer. Dvs, det läge som Du kommer åt genom att under "My Car" aktivera/avaktivera DSTC. Dock omfattar en sådan avaktivering precis som tidigare bara antispinn-funktionen, ej antisladd.

Det gör att antisladd griper in senare också. Vilket gör att man kan åka på sladd om man vill. Bilen har alltid sista ordet, men det går att sladda kontrollerat utan problem.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
XC90_Executive skrev:
Barkbiten skrev:Sen finns det ett "sportläge" till om uppgifterna här stämmer. Dvs, det läge som Du kommer åt genom att under "My Car" aktivera/avaktivera DSTC. Dock omfattar en sådan avaktivering precis som tidigare bara antispinn-funktionen, ej antisladd.

Det gör att antisladd griper in senare också. Vilket gör att man kan åka på sladd om man vill. Bilen har alltid sista ordet, men det går att sladda kontrollerat utan problem.
Kan vara ute och cykla nu...men....jag upplever att anti-sladd griper in precis som vanligt, bara det att man kan kringgå anti-sladden genom en perfekt balans mellan tryck i drivningen (antispinn urkopplat) och rätt vinkel på hjulen/ratten. Släpper Du gasen eller vrider ratten fel går antisladden in direkt. Dvs, tex att sladda runt en cirkelbana av rondells storlek går inte med bara fart, man måste ha tryck/spinn på hjulen också.

Men jag är ingen tekniker så kan ha fel. Detta är vad jag själv upplevt när jag testat funktionen. Många som försöker få sin Volvo AWD att sladda misslyckas just pga att man ger för lite gas eller ryckig/felvinklad styrning tror jag.
av Steff 99
Men du vinner inget på att åka o med "uppställ", det går mycket fortare ju mindre sladd du har.
Det är kapitel #1 när det gäller att köra riktigt fort.
Men sen ska man ha kul också. Få saker är så kul som att "drifta" :mrgreen: :wink:

Barkbiten skrev:Kan vara ute och cykla nu...men....jag upplever att anti-sladd griper in precis som vanligt
Med sportläget på DSTC griper antisladd in senare, vilket tillåter mer "aggressiv" körning.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
XC90_Executive skrev:500+hk och bakhjulsdrift "rökmaskin" på asfalt är dock roligare ur drift-perspektiv. Men det hör inte hemma här kanske :wink:
haha...kan inte annat än att instämma! :twisted:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Steff 99 skrev:Men du vinner inget på att åka o med "uppställ", det går mycket fortare ju mindre sladd du har.
Det är kapitel #1 när det gäller att köra riktigt fort.
Vem sa något om att åka fort? Man ska ha kul, fort kan man köra på autobahn :lol:

Och sen, inte för att jag är någon expert vad gäller körteknik men tycker personligen att vinter och sommarkörning skiljer sig en hel del åt, en viss drifting kan absolut vara ok ur fartperspektiv, så länge den inte övergår i sladd.
Sensorring bak Volvo V40

Det ska jag göra! Tack för tipset👍

D4 VEA dricker olja

Bläddrar du ner till bilderna i detta inl&aum[…]

Ok, tack för svar! Då skall jag googla[…]

Jag handlar numera på www.trodo.se. Där[…]