Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
marwar skrev:Nu vet jag tyvärr inte om vinterdäck ligger utöver basbeloppen eller om det måste ingå.
Självklart måste du räkna med vinterdäcken i kalkylen/offerten då de också är förmånsskattegrundande.

Visst skulle företaget kunna köpa dem på "sidan om" men det är ju kvalificerat skattebrott
marwar skrev:Vi har krav på Disel och helst D3 då klarar du 321 med paket om det är 10% rabatt
D3 ligger ju på 338.000 + vinterdäck 12000 - 10% = 317.000 och då har du varken Momentum, Summum eller Automat
Användarvisningsbild
av Guligan
Två barnstolar, är det vagn som skall transporteras också? Isåfall satsa på V70 istället.
Varför inte en V70 D3 Business, med automat så hamnar den ganska precis på 7,5 BB.
av marwar
Nu får vi köpa dyrare än 321, men vi får "böta" lite för det i form av ett löneavdrag på några kr (Har inte exakt summa men är det något man verkligen vill ha är det inte så farligt) Samtidigt ökar skatten en del. Men vi snackar max kanske 20k över 321.
Användarvisningsbild
av FWH
Alltså, du har bruttolöneavdrag om det är över 7,5 BB.
Användarvisningsbild
av Boromir2k
marwar skrev:Jag klarar XC60 med Summum men får "böta" lite till firman (de drar typ 5k på lönen isåfallat)

Oskobe: Åkte du på att ta med vinterdäck på 321 eller? Vad kostar de?

Föremånsvärdet blir typ samma, skiljer 500kr om man fläskar på lite.

Största problemet är väl om jag klarar leva utan automat eller ej :)

5000? Det var elakt, att behöva böta så mkt till företaget? Räcker det inte med skattetillägget?
av marwar
Nej vi har 321 att röra oss med (Sedan får vi 10% på bilen på volvo)
Köper vi sedan ngt ännu dyrare drar de lite för oss.

Löneavdraget på en V60 R-design blir ca 2500 efter skatt. Skulle jag ta ut en privat blir det bra mkt dyrare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
marwar skrev:Nej vi har 321 att röra oss med (Sedan får vi 10% på bilen på volvo)

Löneavdraget på en V60 R-design blir ca 2500 efter skatt. Skulle jag ta ut en privat blir det bra mkt dyrare.
Då är det ju tjänstefel att inte beställa bil via företaget för dig.

Vi har helt andra regler, om vi låter bli att ta ut bil så får vi en rejäl slant uppepå lönen eftersom företaget sparar massor om man slipper köpa in tjänstebilar.
av oskobe
VolvoB20 skrev:
marwar skrev:Nej vi har 321 att röra oss med (Sedan får vi 10% på bilen på volvo)

Då är det ju tjänstefel att inte beställa bil via företaget för dig.

Vi har helt andra regler, om vi låter bli att ta ut bil så får vi en rejäl slant uppepå lönen eftersom företaget sparar massor om man slipper köpa in tjänstebilar.
Vi med. Jag förlorar en massa tusenlappar i lönepåslag - plus att jag skulle få betala förmånsvärde - plus bruttolöneavdrag. Det blev inte värt det...
av rex
Jag hade valt summum med automat. Jag själv väntar på en D3 med baspaket (fick inte in något mer) Däcken tar vi däremot efteråt. Jag har kört tjänstebil på 4 olika företag och däcken har vi alltid tagit vid sidan om. Glöm ej nyckel för avstängning av airbag.
av marwar
Vi har ungefär så här: Har man en resande tjänst får man en tjänstebil. Väljer man att köra privat får man 5K mer i lön. Däremot får man inget löneavdrag om man tar ut en bil. (En del kanske tolkar detta som ett avdrag. Nu har jag fått från en tjänst till en annan och fått högre lön + bil, väljer jag att skita i bilen får jag 5k extra i "bonus", alltså ingen fast lön)

Får hoppas att även vi tar däcken vid sidan, då klarar jag en D3 Summum med automat :) Även om R-design lockar så tror jag automaten är mer "värd" när jag kör... V70 som ngn föreslår är jag mer skeptisk till, främst då jag haft några tidigare och att jag tycker XC60/V60 åker man bättre i.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]