Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
Momentum skrev:Vridmomentet uppstår som ett resultat av effekten som utvecklas vid ett givet varvtal
Snarare tvärtom.....Eller mer korrekt fås vridmomentet från kraften som trycker ned kolven x hävarmen. Sedan ger vridmoment x varvtal effekten.
Ja det blev felformulerat, tack för klargörandet
rosenlorden skrev:men han skrev ju: Personligen är jag ingen racerförare men tycker ett bra vrid är nödvändigt för säker omkörning :D

Återkom gärna sen om / när du provat T3, är själv sugen på en sån, synd att den inte finns med aut. Fast kanske blir för slö då.

Förresten, hittar ingen som helst information om prestanda med T3, T4, bara om 2.0T. Känns dåligt att bara ha info om 2.0T på teknisk data. (volvocars.se)
Om du går in på något annat land i Europa, t ex Tyskland, finns alla data du letar efter... ja, konstigt nog verkar det komma sist till Sverige. Här är infon:
http://www.volvocars.com/de/all-cars/Do ... vo_V60.pdf
priser +prestanda o tekniska data i slutet/PH
I senaste numret av Teknikens Värld provkördes Ford Grand C-max 1,6 Ecoboost 150 hk och det är ju samma motor som T3. Vad jag förstår så är det en större bil än S/V 60 då den är ett 7-sitsigt högbygge?

Nu citerar jag direkt ur tidningen.
"På bensinsidan hittar vi den turboladdade 1,6-liters-motorn som i 2 versioner ger 150 (T3) respektive 180 hästkrafter (T4).
Den är ett under av elasticitet, man kan krypa på 1500 varv och motorn accelererar utan ryckningar".

Fabriksuppgifter på fartresurser och bränsleförbrukning.

Toppfart 202 km/h
0-100 9,9 s

Stad 0,95
Landsväg 0,55
Blandad 0,68
CO 159g/km
WSAB skrev:I senaste numret av Teknikens Värld provkördes Ford Grand C-max 1,6 Ecoboost 150 hk och det är ju samma motor som T3. Vad jag förstår så är det en större bil än S/V 60 då den är ett 7-sitsigt högbygge?

Nu citerar jag direkt ur tidningen.
"På bensinsidan hittar vi den turboladdade 1,6-liters-motorn som i 2 versioner ger 150 (T3) respektive 180 hästkrafter (T4).
Den är ett under av elasticitet, man kan krypa på 1500 varv och motorn accelererar utan ryckningar".

Fabriksuppgifter på fartresurser och bränsleförbrukning.

Toppfart 202 km/h
0-100 9,9 s

Stad 0,95
Landsväg 0,55
Blandad 0,68
CO 159g/km

Låter ju superbra! Med T4 och dess Nm-boost blir det ju ännu lite mer drag. Inget dumt alternativ till en D3: 30 000 billigare och säkert liknande driftskostnader om försäkring, skatt, service etc. vägs in för en normalbilist./PH
Hej,
Har inte haft möjlighet att prova T3:an. Enligt handlaren så kommer den inte finnas att prova förrän efter årsskiftet. Intressant då man kör kampanj på S60/V60 med just den motorn.
Dock provkörde jag för första gången en V60 med den 6-växlade manuella lådan som tydligen är densamma som i T3:an och var nöjd med känslan. Min förhoppning är att T3:an har liknande karaktäristik som 2.0T på låga varvtal. Det är sällan som jag ligger och pressar på höga varvtal när jag kör.

/Ulf
De nya motorerna T3, T4 och T5 går inte i produktion förrän idag om man får tro vad jag fått reda på så att hitta ett exemplar att provköra blir nog svårt...

/Thomas
Var på Bilia i Malmö idag och dom trodde att T3/T4 skulle finnas för provkörning om ca 3 veckor.

Jag körde 2.0T för första gången idag. Vad skön den var! Växellådan (man) är mkt skönare än till D3 och bilen blev väldigt mycket roligare att köra. Så jag hoppas att T4 blir lik 2.0T i alla egenskaper utom förbrukningen. Får hoppas att Polestar kommer med ett kit till T4 också. Risken är att den redan är "maxtrimmad". Någon som vet något om det?

Men någon här måste väl ha kört T4? Jag vill veta hur den låter, hur den känns och om den är tillräckligt stark.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]