Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#450438
andreas 80 skrev:Som tidigare skrivet så fungerar inte en uppblåsbar docka som en riktig människa i avseende på radarreflektion mm. så det är ju inte helt rättvisande.

Här är däremot ett klipp där någon kör mot en riktig människa.
[youtube]jWnWaG6juH0[/youtube]

Så ska det se ut! :-)-)
av blåbärsmannen
#451227
inget elektronikst i världen är felfritt allt kan ju hända men är ju bra att volvo utvecklar sånna här system om man nu vill ha nollvision 20xx, dom ligger ju förre sina konkurenter iallafall,
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#451248
Man kan väl ta någon gammal pensionär och ställa framför test-bilen, så blir det ett riktigt test. Förhoppningsvis fungerar det, å annars ska dom ju ändå lämna jordelivet snart...
av bilgalen
#451473
torbjorn_75 skrev:Man kan väl ta någon gammal pensionär och ställa framför test-bilen, så blir det ett riktigt test. Förhoppningsvis fungerar det, å annars ska dom ju ändå lämna jordelivet snart...
De får ännu hellre ta en en person med din typ av åsikt...
av Erst
#452092
bilgalen skrev:Nu får vi tänka oss lite för när vi jämför system och bilar.

För den stora nackdelen med alla den här typen av "säkerhetssystem" som ska hjälpa oss förare är ju att vi invaggas i en trygghet att bilen sköter det. Så i praktiken under vissa speciella omständigheter skulle ju en vanlig bil utan dessa system tex Bmw:n som nämdes ovan rädda liv jämfört med Volvon.

Jag vill som jag skrivit tidigare inte ligga i filen brevid den förare som normalt kör en Volvo med blis men som just denna morgonen åker hyrbil :)
Jag är lite förvånad av detta resonemang. För mig låter det som att när du har en modern bil med hög krocksäkerhet, airbags, bilbälten etc så kör du mycket vårdslösare för att på något sätt kompensera så att du ligger på en konstant risknivå. Med esp kan jag förstå resonemanget i och med att den är märkbar under normal vinterkörning och jag förstår att man kan likna det till viss del med blis. När försäkringsbolagen kollat resultatet av esp så ser de ju ändå en stor höjning av säkerheten tack vare esp trots den effekten.
av bilgalen
#452192
Man får ju hoppas att precis som du skriver, fördelarna överväger nackdelarna. Men det jag är lite genrerellt kritiskt till just nu i bilbranschen är att det kastas ut en massa olika system som bara har syftet att generera kunder och pengar till biltillverkarna. Men vem har helhetsgreppet om hurvida ett system faktiskt gör det säkrare eller inte i en skarp situation? Om nu denna S60 tvärnitar inför en gångare och räddar denne från skador är ju det jättebra. Men om systemet samtidigt ibland skapar seriekrockar (pga felindikation), hur värderar man då vinsten.

Ännu värre exempel på tveksamma "säkerhetssystem" är ju night vision som presenterar en videobild på en skärm som föraren ska sitta o kolla på. Skulle det vara säkerhetshöjande?

Var är denne Tingvall (trafikforskare) när man behöver honom? :)
Användarvisningsbild
av opA
#452284
Amli skrev:http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Sitter mest och tittar på hur jäkla läcker den bilen är live... 8)

Svartmetallic verkar den vara med.. rawr !

Jaja.. får väl säga som alla andra, detta är bara början på ett (kanske) felfritt system som ska rädda liv.. folk får väl förstå att inget är felfritt, särskilt inte elektronik.
Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]