Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Om det är riktigt vinterväglag under hela vintern (dvs. vägbanan är täckt av packad snö eller is) kör man givetvis dubbdäck. Inget smatter, inget extra vägslitage, bättre grepp på is. Men det är ju bara i Riktiga Norrland (tm) det är aktuellt.
Användarvisningsbild
av oilburner
køpte mina førsta dubbfria dack i 2000 och det var vall också då jag fick min førsta bil med ESP/anti spinn. Sen dess så har jag inte kørt på annat ann dubbfritt och har heller inga planar på nåt annat. Før mig så ar det inga tvivel men battre faste har jag aldrig haft uannsett underlag. At man kan vurdara dubb i norr ar jo førståelig då tester visar jo at dubb ar best på is och dar har man ju snø/is hela vintern. Men i sødra delen så ar det bar veg som dominerar mest med en massa regn. Men som en anna pekade på så gjaller det å bruka sunn førnuft och vurdera hva man kør med(tung och høg suv) samt hva man kør på. Man kommer fram uansett(4x4) men det ar når man ska stoppa man ser hva man har. Det ar en grunn til at det ar suvarna som toppar statistikken hos bilbergare øver bilar som måste hjelpas upp från diket. nu har jag bara hatt en halv sesong med min xc60 på vinter dack men jag hann nå en tur på fjallet ochså ock så långt så ar jag helfornøyd med mina dubbfria nokian dack.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Om det är riktigt vinterväglag under hela vintern (dvs. vägbanan är täckt av packad snö eller is) kör man givetvis dubbdäck. Inget smatter, inget extra vägslitage, bättre grepp på is. Men det är ju bara i Riktiga Norrland (tm) det är aktuellt.
Bor själv inte i Norrland men tyvärr funkar det ju inte så har jag märkt. I norr måste man ju sätta på vinterdäcken några månader tidigare, och behålla dem på några månader längre än i skåne vilket gör att man i alla fall kör massor med veckor med dubb på barmark uner vår/höst.

Kompisarna i norr hade fortfarande +1 meter snö när jag gått över till sommar-däck och plockat ut MCn i söder. På samma sätt börjar med vinterdäcken tidigt på hösten vilket gör att det blir många mil vinterdäck på barmark.
av Jensan
ok tack för all information jag var nog rätt säker på dubbfritt men när jag kom ner till däckverkstaden så blev det dubbat trots allt Nokian Hakka 7 235/60/18.
Jag åker ifrån skåne och upp till Östersund så man kan aldrig vara säker på väglaget!!
av JimmyK
Jensan skrev:ok tack för all information jag var nog rätt säker på dubbfritt men när jag kom ner till däckverkstaden så blev det dubbat trots allt Nokian Hakka 7 235/60/18.
Jag åker ifrån skåne och upp till Östersund så man kan aldrig vara säker på väglaget!!
Vad fick du ge för däcken?
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]