Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Om du redan har en extern gps så kan du ju ta med den när du ska ut och lulla i skogen.... Kostnaden för inbyggd gps blir ju nu ingenting i sammanhanget, särskilt i förhållande till hur gräsligt det ser ut med extern navi, skillnad när det kostar 25k.

MVH
Arese
Användarvisningsbild
av Variosboy
Arese skrev:Om du redan har en extern gps så kan du ju ta med den när du ska ut och lulla i skogen.... Kostnaden för inbyggd gps blir ju nu ingenting i sammanhanget, särskilt i förhållande till hur gräsligt det ser ut med extern navi, skillnad när det kostar 25k.

MVH
Arese
Kan leva med hur det "ser ut" om jag på köpet får något som är bättre, en tiondel så dyrt och mycket mer mångsidigt.
Tycker för övrigt inte att en "lös" GPS stör mitt "designsinne" värst mycket.
Hade jag suttit i en Lambo eller nåt annat exotiskt hade jag gärna betalat 50k för att ha GPS:en inbyggd, men inte i en Volvo! :wink:

Jag inser härmed att denna diskussionen om inbyggd GPS för hutlösa pengar är en fråga om tycke och smak, och jag respekterar att du tycker som du gör, men håller inte med, och du får göra detsamma!
av Arese
Självklart accepterar jag om du inte vill betala för integrerad navi. Finns mycket jag aldrig skulle pröjsa för som andra måste ha, parkeringshjälp, aktiv farthållare, 20" hjul osv.

När designers, ergonomer, ingenjörer osv lagt tusentals timmar vid ritbordet och i krocklabbet tycker jag det är väldigt tråkigt att hänga in en ful tingest i bilen. Att 9k är mycket pengar då en hyfsat utrustad Volvo kräver att man lägger på 100k på grundpriset kan jag inte heller hålla med om. En reality check kan ju oxå vara att kolla vad konkurrenterna tar för liknande utrustning.....

Trevlig kväll
Arese
av Amli
Jag håller med om att 9.000 är klart rimligt för en inbyggd navigator. Om inte annat bara för att man får en större skärm... Att kryssa i tillvalet navigator skulle för mig vara självklart på S60/V60. Däremot tyckte jag att det inte var ett alternativ till min då det kostade en bra bit över 20K...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Arese skrev:Självklart accepterar jag om du inte vill betala för integrerad navi. Finns mycket jag aldrig skulle pröjsa för som andra måste ha, parkeringshjälp, aktiv farthållare, 20" hjul osv.

När designers, ergonomer, ingenjörer osv lagt tusentals timmar vid ritbordet och i krocklabbet tycker jag det är väldigt tråkigt att hänga in en ful tingest i bilen. Att 9k är mycket pengar då en hyfsat utrustad Volvo kräver att man lägger på 100k på grundpriset kan jag inte heller hålla med om. En reality check kan ju oxå vara att kolla vad konkurrenterna tar för liknande utrustning.....

Trevlig kväll
Arese
Krocksäkerheten är ett okey argument som lyfter värdet, det håller jag med om!
Vad andra biltillverkare tar för sina inbyggda GPS:er är ju sig ointressant, jag jämför priset på Inbyggd respektive extern GPS.

"Fult" är fortfarande något som är i betraktarens ögon..
Något jag tycker är fult är bilar med pyttefälgar eller fula diton, men eftersom det är personliga åsikter så kommer jag aldrig någonsin kommentera någon annans val när det gäller utseende (Färg, fälgar inredning osv osv). Men när det gäller huruvida en sak är prisvärd eller inte så kan man ju få kommentera..
av perhall
Variosboy skrev:
Arese skrev:Tycker att 9kkr är rimligt för en inbyggd navigator. Köpa ny bil för 400-500 kkr och sen köra med ful extern navigator känns ju väldigt fattigt....

Mvh
Arese
Tycker det är är helt värdelöst med inbyggd för 9k som man inte kan ta med sig när man är ute å går i skogen, eller i andra bilar, eller på sjön..
Plus att uppdateringar fortfarande (hos volvo) kostar mer än vad två helt okey GPS:er gör...

När Volvo kommer med en GPS som smälter in utseendemässigt och som är löstagbar, ja, den dagen tycker jag att det börjar närma sig "värt" att lägga till 9k för det..

Men då är inte jag en av dom som använder GPS:en mer än några gånger/år i och för sig
Inte längre för det ingår två uppdateringar, har jag för mig.

För min del är integrationen värd pengarna, radion tystas när GPS:en säger något, skärmen har samma ljusstyrka som resten av instrumenteringen, inga sladdar... onödigt, kanske, men man har ju inte köpt en Octavia 1,6L för att åka till jobbet bara/PH
av CrossOver800
CrossOver800 skrev:Är det någon som har hört när man kommer att kunna beställa en XC60 med den nya instrumentpanelen?
Någon som hört något om detta?
av Tflex
Hej!

Innebär detta att det kommer att ingå en "skärm" i alla XC60, eller är det ett tillval? Någon som vet vad det kostar, om man bara vill ha "skärmen" utan navigation osv?

Anledningen till att jag frågar är för att jag beställde en XC60 i slutet på juli med beräknad leverans v.47. Ska man ändå vänta så länge så kanske det är värt att försöka få med "skärmen" och vänta några veckor till.

Någon som kan ge ett gott råd?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:När designers, ergonomer, ingenjörer osv lagt tusentals timmar vid ritbordet och i krocklabbet tycker jag det är väldigt tråkigt att hänga in en ful tingest i bilen. se
Spelar ingen roll om designerna lägger 10000000000000 timmar på desigen, det är helfel att hårdsvetsa in den i instumentbrädan ändå av två skäl som man inte kommer förbi md en inbyggd GPS.

1. Lik förbannat kommer nya kul features varje år i de lösa GPSerna som Realityview, Streetviews, 4G, Gallileoosv, osv etc, en hårdsvtestad GPS får ju bilen lida med i 20 år innan bilen skrotas och hur kul är den då, finns ens GPS sateliterna kvar?

2. Jag gör 99% av allt förberedande navigerande i soffan hemma/på kontoret/på hotellet. Alla rutter, favoriter vägval osv är klara innan jag sätter mig i bilen. Det klarar ingen hårdsvetsad inbyggd GPS. Vem vill sitta ute i bilen och knappa en mörk och kall novemberkväll ute på parkeringen, nä framför brasan i soffan ska det vara.

Nä att kombinera underhållningselektronik som blir öken på 2-3 år med en bil som ska rulla i 10-15 år kommer alltid vara helfel. Det är ju därför man får 0 kronor tillbaka när man säljer bilen med sådant här begagnad, jag kan t.o.m betala extra för att slippa sådan här "död" elektronik i instumentbrädan när jag köper begagnad bil med någar år på nacken.

Huvva huuu tänk tex på bilar med kasett, CD eller analogTV somsamlar damm i brädan :roll:
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:När designers, ergonomer, ingenjörer osv lagt tusentals timmar vid ritbordet och i krocklabbet tycker jag det är väldigt tråkigt att hänga in en ful tingest i bilen. se
Nä att kombinera underhållningselektronik som blir öken på 2-3 år med en bil som ska rulla i 10-15 år kommer alltid vara helfel. Det är ju därför man får 0 kronor tillbaka när man säljer bilen med sådant här begagnad, jag kan t.o.m betala extra för att slippa sådan här "död" elektronik i instumentbrädan när jag köper begagnad bil med någar år på nacken.
Man vill inte köra i en ny 500 000:- bil med skärm på sugpropp och sladdar hängande och slängande.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]