Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Det lät mycket. Min XC 90 2.5T Bensin drar 0,93 om man kör lagligt +5-10km/t Uppmätt på otaliga långstyrningar. Men man kan få den att ta 1,2 också om man gasar lite mer.
Användarvisningsbild
av CabBO
Grattis till din V70 awd D5. Vad fick du ge för den. Valde du mellan xc60 och V70.
av svendufva
Ja, valde mellan dessa men V70 blev så mkt billigare att det inte gick att motivera en xc60. 380 för en summum med div tillval , met, vinterhjul o värmare. Fick dock ngt sämre för inbytet än om jag valt xc60:an. Valde väl egentligen mellan en 220 merca e-klass kombi men awd vägde tyngst! Jag tror jag blir nöjd:-)
av EnVolvo
xoxo skrev:
EnVolvo skrev:Min fru har en XC60 Drive MY11.
....och vid pendling (ca 15mil landsväg/dag) billig i drift.
.....
Vad drar den då?
Jag kommer inte under 7,3 l på landsväg.
Hon kör ganska fort (+20km/h) men har bra flyt i sin körning, duktig på att planera.
Vår bil drar (på de 5 första tankarna) 6,4 på färddatorn och 6,6 uträknat.
av xoxo
EnVolvo skrev:
xoxo skrev:
EnVolvo skrev:Min fru har en XC60 Drive MY11.
....och vid pendling (ca 15mil landsväg/dag) billig i drift.
.....
Vad drar den då?
Jag kommer inte under 7,3 l på landsväg.
Hon kör ganska fort (+20km/h) men har bra flyt i sin körning, duktig på att planera.
Vår bil drar (på de 5 första tankarna) 6,4 på färddatorn och 6,6 uträknat.
tack
då blir det inte bättre med d3 än d5
dags att fundera på annan märke som ligger på 5,2
av Ogya
xoxo skrev:dags att fundera på annan märke som ligger på 5,2
Gör inte det. Jag har en V70 2,4d 175hk/420 Nm manuell MY10 och den ska dra 6,0 officiellt. Jag har som lägst kört den på 5,5 VERKLIG förbrukning, dvs 9% lägre! Ytterligare ett par tankningar ligger under 6,0, och övriga ligger nära officiell förbrukning. Endast i vintras drog den ca 6,5-7,0.

Jag skulle kunna garantera att du har svårt att köra konkurrentbilen på officiella 5,2 om motorn är på >=2,0 liter och bilen är en bil i E-klassens storlek. Och definitivt inte 9% under...

Volvos diesel är mycket konkurrenskraftig. Så bra att moderföretaget snott förbränningsrummet till en av sina egna dieslar.

Och notera att V70 D3 ligger på 5,5 liter/100 km nu... väldigt bra!
av Ogya
perhall skrev:Jag är med. Och jag hade inte koll på allt det du beskriver nu. Men det jag menar är att utväxlingen på ettan i sig - 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D) - inte alls ger hela bilden utan det beror på slutväxeln. Och om jag förstått det rätt så varvar en D3 manuell 2000 i 123 km/h medan en 2,4D gör det i ca 110 km/h vilket talar för att båda har nästan exakt samma hastighet per 1000 r/m på ettan. Men att vridet kommer tidigare ökar givetvis körbarheten en aning.
Nu pratar du S80/V70 (och nya V60/S60). Manuell FWD för den som inte läst föregående inlägg. Nya slutväxeln till D3 är på 3,565 och 2,4d hade 3,773.
Så om din uppgift stämmer för D3 (dvs 123 km/h) så innebär det att 2,4d (min bil) har ca 116 km/h på 2000 rpm. [123*3,565/3,773]
Kuriosa: en sådan lång slutväxel som 3,565 har inte funnits (för Volvo-FWD-växellådorna) sedan Audi-dieseln i 850. Men då var det femväxlat. Nu är det sexväxlat. (Slutväxlarna har tidigare stäckt sig mellan 3,773 och 4,786. Den senare återinns i XC90/XC60 AWD.)
Det fina med nya ettan är att backen är lika kort som AWD-växellådornas back. Det innebär att du får bra förbrukning framåt (tack vare att du kan välja lång slutväxel) och bra reverseringsförmåga t.ex. med släp. Det bästa av två världar helt enkelt. Totalutväxlingen på ettan är endast en promille "sämre" (längre) på ettan kontra 2,4d medan backen är 4 procent kortare (=bra). Eftersom övriga växlar är oförändrade innebär den längre slutväxeln ca 6% högre totalutväxling (=6% numeriskt lägre).
För XC60/XC70 FWD (DRIVe) MY11 är slutväxeln samma som MY10. Endast ettan (och därmed backen) är nya. Se mitt förrförra inlägg.
av perhall
Ogya skrev:
perhall skrev:Jag är med. Och jag hade inte koll på allt det du beskriver nu. Men det jag menar är att utväxlingen på ettan i sig - 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D) - inte alls ger hela bilden utan det beror på slutväxeln. Och om jag förstått det rätt så varvar en D3 manuell 2000 i 123 km/h medan en 2,4D gör det i ca 110 km/h vilket talar för att båda har nästan exakt samma hastighet per 1000 r/m på ettan. Men att vridet kommer tidigare ökar givetvis körbarheten en aning.
Nu pratar du S80/V70 (och nya V60/S60). Manuell FWD för den som inte läst föregående inlägg. Nya slutväxeln till D3 är på 3,565 och 2,4d hade 3,773.
Så om din uppgift stämmer för D3 (dvs 123 km/h) så innebär det att 2,4d (min bil) har ca 116 km/h på 2000 rpm. [123*3,565/3,773]
Kuriosa: en sådan lång slutväxel som 3,565 har inte funnits (för Volvo-FWD-växellådorna) sedan Audi-dieseln i 850. Men då var det femväxlat. Nu är det sexväxlat. (Slutväxlarna har tidigare stäckt sig mellan 3,773 och 4,786. Den senare återinns i XC90/XC60 AWD.)
Det fina med nya ettan är att backen är lika kort som AWD-växellådornas back. Det innebär att du får bra förbrukning framåt (tack vare att du kan välja lång slutväxel) och bra reverseringsförmåga t.ex. med släp. Det bästa av två världar helt enkelt. Totalutväxlingen på ettan är endast en promille "sämre" (längre) på ettan kontra 2,4d medan backen är 4 procent kortare (=bra). Eftersom övriga växlar är oförändrade innebär den längre slutväxeln ca 6% högre totalutväxling (=6% numeriskt lägre).
För XC60/XC70 FWD (DRIVe) MY11 är slutväxeln samma som MY10. Endast ettan (och därmed backen) är nya. Se mitt förrförra inlägg.
Jag ger mig, du har koll:) Det enda som blivit sämre är att steget mellan ettan och tvåan blivit längre - synd en gång om året när man fullgasaccar....

Tack för utredningen!
PH
av EnVolvo
xoxo skrev:
tack
dags att fundera på annan märke som ligger på 5,2
Jag kanske ska förtydliga att jag pratar om blandad körning. Min fru jobbar mitt i en medelstor stad och vi bor i en annan medelstor stad, vilket innebär att körningen är både landsväg och stad.
Vad bilen drar vid landsvägskörning enbart vet jag inte då jag inte (inte heller min fru) sitter och stirrar på mometanmätaren.
av svendufva
tack
dags att fundera på annan märke som ligger på 5,2[/quote]

Ja, som min kompis merca som skall dra det men i verkligheten drar 0,8!

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]