Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#428486
Robertson skrev:Den är i alla fall väldigt mycket lik en rallybil. :)
Det som kanske gör den till en rallybil är väl just att man slängt ut några hundra kilo ljudisolering och den lägre vikten gör att den går som ett skollat troll.

Både A4 3.2 Quattro och S60 T& AWD har ju moderata prestanda trots massor av hk ocw 4wd pga att de väger 1.8-1.9 ton. Det är ju en hel del att släpa på och det syns direkt på prestanda.

Men jag kan gärna avstå mycket i prestanda för att åka bekvämt
av perhall
#428492
VolvoB20 skrev:S60 T6 måste vara mega-tung. Den har ju twinscroll-turbo , över 300 hk och 4wd. Ändå tar det 6.5 sek för den pyttelilla bilen 0-100. En Impreza STI med 300 hk gör det ju på 5.2.

Det måste vara tyngden som gör den stora skillnaden.
Ja, förra S60 T5 med 260 hk tog också 6.5 manuell...

Ett annat exempel: V70 2,5T 07 gamla modellen 7,4 0-100, nya modellen 8,1... visserligen 10 hk färre men samma motor... /PH
Användarvisningsbild
av CabBO
#428498
Vad är det värt att åka 0-100 på 5.2 sek eller göra det på 6.5 sek om det påverkar komforten och säkerheten. Tala om för mig när den sekunden är viktigare än säkerhet och komfort.
av Amli
#428564
VolvoB20 skrev: Lillan Audi A4 med stora motorn är ju ungefär lika snabb som S60 T6 men den väger ju ockspå mellan 1.8 och 1.9 ton :-O) .

Små massiva klumpar är de :mrgreen:
Men då måste man ha i åtanke att det skiljer 40hk samt att 3.2:an är förmodligen den äldsta motorn kvar i hela Audi programmet kontra Volvos nyaste. Skulle man trycka i 3.0T skulle nog den matchen vara tämligen enkel för Audi. I större A6 gör den sprinten på 5.9 och då är det fortfarande 14hk mindre! :shock: I S4 utförande (med 3.0T motor och 333hk), alltså en effektfördel till Audi istället på 31hk så snackar vi 5.3 sek...
Jämför man deras största dieslar är det nästan samma effektövertag till Audi och då är sifforna istället 8.1 för D5:an och 6.3 för 3.0TDI....
Så vi kan nog konstatera att A4 sopar banan rejält med S60 prestanda mässigt :wink:

Lite fler jämförelser som åtminstone Volvo själva vill jämföra sig med:

BMW 335 Xdrive 306hk, 5.6 sek
Mercedes C 350 4matic 272hk, 6.3 sek

Nya S60 må vara en fin bil på många sätt och vis men den står sig slätt rent prestanda mässigt mot de flesta andra i storleksklassen med liknande effekt.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#428566
CabBO skrev:Vad är det värt att åka 0-100 på 5.2 sek eller göra det på 6.5 sek om det påverkar komforten och säkerheten. Tala om för mig när den sekunden är viktigare än säkerhet och komfort.
Var i tråden står det att man måste åka 0-100 på 5.2 ? Det är väl bara det att folk blir förvånade år 2010 att den lilla bilen verkar vara något av den tyngsta i bilväg volvo någonsin byggt (i förhållande till sin storlek). Det handlar ju inte bara om prestanda utan kommer ju att synas kraftigt på förbrukningen i en tid då man försöker använda lättare material för att få till snålare bilar.

Många verkar ju tveksamma till att den faktiskt väger så otroligt mycket, men det måste ju stämma, hade bilen vägt mindre hade den varit mycket snabbare, med det är den ju inte.

Eller så är bilen faktiskt mycket lättare, bara att motor och växellåda underpresterar svårt, men det tror jag inte utan den är nog så tung som det står och volvos motorer presterar vad de ska.
av Amli
#428567
VolvoB20 skrev: Eller så är bilen faktiskt mycket lättare, bara att motor och växellåda underpresterar svårt, men det tror jag inte utan den är nog så tung som det står och volvos motorer presterar vad de ska.
Det har du nog alldeles rätt i. Gör man samma jämförelse med tidigare nämnda bilar är Volvon minst 100kg tyngre än den näst tyngsta ??:-/
Men en T6 är 231kg (!!!!) tyngre än en D5 AWD enligt Volvo. Och det är samma kaross.
av viktore
#428691
Anledningen till 6.5s 0-100 är Volvos förträffliga och prisade automatlåda som vi känner under namnet geartronic. Men visar det sig att bilen har tjänstevikt på över 1800kg är det självklart ingenting som förbättrar prestandan.

En D5 AWD väger såklart inte så lite som 1582, det är vad en D5 FWD också är angiven till. Lägger man på ~90kg för AWD hamnar man runt 1670kg, men det är ändå 143kilos skillnad mot T6 och det kan man fråga sig var den vikten kommer ifrån? SI6 väger inte så mycket mer än D5 med sin turbokonstruktion.
Jag hoppas verkligen att det är skrivfel ang tjänstevikten på Volvos hemsida. Talade med en säljare om att S60 T6 enligt hemsidan väger mer än både V70 T6 och S80 V8, han tyckte det lät minst sagt orimligt.

Förövrigt är en Subaru WRX STI inte i närheten av sina fabriksangivna 5.2s till 100. Den har oberoende testats till ca 6s, 0ch ~25s 0-200 - tider som gamla S60R klår. Och då väger den ändå så lite som ~1530kg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#428843
XC90_Executive skrev:Jag sätter en peng på att man kan klara 0-100 på under 6,5s med S60 T6 awd! :wink:
Du grejjar det säkert på 3.5 sek ....
Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]