Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cotag skrev: Igår, 14:56 Jag köpte min MY-14 2019 med 13k på mätaren, idag snart 27k.
Förutom rena slitdelar som bromsar/batteri har jag bytt: Två balansaxelpaket på garanti. Kylarfläktpaket, EGR-rör, gasspjäll, en bromsoksmotor. Drivaxel höger p.g.a. en kass drivknutsdamask.
Oljekonsumtion lite över vad jag är nöjd med men får leva med det.
För ett halvår sen så fick jag gjort EGR-delete och han la samtidigt i 250hk/500Nm, 3500kr, bilen går ok på det.
"Oljekonsumtion lite över vad jag är nöjd med men får leva med det." betyder en liter om året eller mindre/mer?
Om bilen har gått 20-30tusen tror du att balansaxelpaketet redan har blivit åtgärdat? Är det helt random eller brukar det ske vid någon speciell km? vad kostar det att byta utan garanti? antar att garantin har gått ut för länge sedan om man köper en 2014-16..
Tänker på oljeringarna som klegar ihop. Om man konstant använder typ tripak(diesel booster) eller liknande, under en längre period hur stor är chansen att det hjälper att rena ringarna?

Vet att det är extremt svårt att säga, men nån kanske har nån erfarenhet? :-)
Jag tror inte att den fyrcylindriga dieseln eller bensinvarianten krånglar mer än gamla femcylindriga dieseln, jag både läser här och hör andra som har fått problem med femman.

Däremot drar nog den fyrcylindriga dieseln 1-2 deciliter mindre per mil än traktorfemman. Den drar nog ungefär som VEA- bensinaren.
Det stämmer att ”femman” inte heller är skonad från hög oljeförbrukning.

Att byta balansaxlarna finns det ingen intervall för, det görs av de ägare med garanti som är oroliga över ljudet. Skulle säga att väldigt få av dem gör ett andra byte när det nya balansaxelpaketet börjar vina.
OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någo[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]