Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsst65
Jag har typ samma problem. Jag är ny här ska jag skapa en ny tråd eller ska jag fortsätta på den här???
Bil. Volvo v60 awd ocean race 2015
Problembeskrivning
1. Bytte till sommardäcken som har rullat ca 400 mil. Kontrollerade att rätt hjulpar hamnade på rätt axel.
2. Fick larm för lågt lufttryck.
3. Kollade lufttrycket.
4. Startade kalibrering.
5 körde flera mil. Felmeddelandet om lågt lufttryck kvarstod dock
6. Dubbelkollade lufttrycket och Startade om kalibrering
7.samma resultat som försts försöket .
Har sedan gjort flertal försök att starta om kalibreringen vilket iofs inte sks behövas utan ska fortsätta vid omstart av bilen så länge den inte slutförs. Menyn för start av kalibreringen kan tyckas lite opedagogisk men efter att jag läst på Volvos hemsida så verkar jag göra rätt.

Har inte haft det här problemet förr då jag vid varje däcksbyte gjort om kalibrering som blivit klart efter ett par km.
av Rådlös
Nu har jag till att börja med ingen Volvo, men däcktrycksövervakning (i ventilen) har jag.
Jag har inte instruktionsboken i närheten, men om batterier börjar ta slut så uteblir ju signalen. Då borde enligt mitt synsätt något larm om utebliven signal komma. Då får man ju reda ut om det är punktering eller dåligt batteri.
Användarvisningsbild
av frasse4
Har man sensor i däcken behövs väl ingen kalibrering? Då säger ju sensorn vad man har för tryck. Jag har sensorer i däcke och har aldrig gjort någon kalibrering när jag bytt mellan sommar och vinterdäck. Inte en Volvo dock...
av Matsst65
s6025t skrev: lör 16 apr 2022, 12:27 Vilken sorts däcktrycksövervakning har ni?
Är det den äldre med sensorer i ventilerna så kan det vara så att batteriet är slut i sensorn som sitter i ventilen.
Batteriet har en livslängd på ca 5 år
https://www.minbil.se/tj%C3%A4nster/d%C ... s-36344912
I min bil används ABS systemet tror det kallas TM.. Alltså ingen trådlös tryckgivare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Är givaren i ett dTPMS system ur funktion blinkar varningslampan. Är trycket lågt lyser den. Även dTPMS måste kalibreras, hur skulle annars bilen veta vilket tryckintervall den ska hålla sig inom?

iTPMS kalibreras bara att mäta rullomkretsen och sen larma om ett hjul eller flera går långsammare än de andra.
av Solomon
frasse4 skrev: lör 16 apr 2022, 16:19 Har man sensor i däcken behövs väl ingen kalibrering? Då säger ju sensorn vad man har för tryck. Jag har sensorer i däcke och har aldrig gjort någon kalibrering när jag bytt mellan sommar och vinterdäck. Inte en Volvo dock...
Ja igår fick jag meddelandet men när jag pumpa rätt luft meddelandet försvann automatiskt!
av Dieselvolvo
dannesk skrev: tis 12 apr 2022, 21:54
Dieselvolvo skrev:
Perra83 skrev: tis 12 apr 2022, 12:32 Kör en kalibrering.
Gör det varje gång, och då försvinner det....ett tag, för att återkomma....vilket är ganska så irriterande! Ingen som vet vad det troligtvis beror på?
Har du kollat däcktrycket i samtliga däck så det är samma tryck på resp. axeln innan kalibrering? Du skriver inte vilken årsmodell eller system du har så har du sensorer i däcken kan de vara felande.
Nej det har jag inte gjort, men kollade ju tryck för 3v sedan då jag bytte däck. Har en -18 så inga sensorer i hjulen. Igår hände det igen, men då varna det bara för vänster fram. Kalibrera och åkte ytterligare 10 mil utan problem. Ska kontrollera trycken imorn, så att de verkligen är exakta.
av kievY
Andra gången på 1 månad som jag får upp "kontrollera däcktrycket".. kollar att det är bra med luft och kör en kalibrering så slocknar lampan. Men konstigt att jag får 2 varningar inom 1 månad.. har ej haft det återkommande förut. Det är samma däck/fälgar som förra året. Kan det vara något som triggar sensorn att ge fel signal?
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]