Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Jag läste ett test för cirka 5år sen när jag trimmade min V70. I det testet hade dom testat optimering från 6 företag. Polestar fick då bottenbetyg i det mesta. Dyrast, lägst effekt och ökade förbrukningen. Förstår mig inte riktigt på Polestar.

10hk och 40nm för 6900 +registrering
69 hk och 116nm för 5500.

Vad väljer man?
av berrabus
Jacke12 skrev:Någon som har optimerat sin D4 AWD 5-cylindriga motorn? Är det värt det?
Jag har lagt in RICA steg2. Helt annan och bättre karaktär.
Primärt på lägre och mellanvarv. Är däremot lite besviken på lite högre varv då jag hade förväntat mig mer kraft.
Är en XC70 -15 manuell
Användarvisningsbild
av Micce1980
@v50tomaten, Hade inte lagt ner pengar på så lite, och som du pratade om i andra tråden så att köra igen det man lagt ut tar låång tid och man sparar dessutom ändå ofta inget eftersom man bara gasar ännu mer. Billigast är att gå ner några kilo, gå på muggen innan avfärd och släng ut reservhjul eller lagningskitet och annat du inte använder. Tanka inte mer än till halv tank heller, då har dina hk helt gratis ;-)
Användarvisningsbild
av v50tomaten
Micce1980 skrev:@v50tomaten, Hade inte lagt ner pengar på så lite, och som du pratade om i andra tråden så att köra igen det man lagt ut tar låång tid och man sparar dessutom ändå ofta inget eftersom man bara gasar ännu mer. Billigast är att gå ner några kilo, gå på muggen innan avfärd och släng ut reservhjul eller lagningskitet och annat du inte använder. Tanka inte mer än till halv tank heller, då har dina hk helt gratis ;-)
Tack för svar.

Polestar känns inte lönt.
Men hittade dessa:
5500kr för 30 extra hästar
och 60nm.
Det verkar ju bra:
https://aktuning.se/content/18-prestand ... Zzf7-yqlHg

Hittade en ännu bättre:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3265/vol ... d-5244-t20
+61 hk och 105nm för 6392kr
av SkooB
Jacke12 skrev: mån 17 aug 2020, 21:55 Någon som har optimerat sin D4 AWD 5-cylindriga motorn? Är det värt det?
Det var optimeringen jag gjorde. Har en 5-cylindrig D4 AWD med manuell låda och 181hk som efter optimeringen hamnar på 215hk. Huruvida det är värt det är svårt att svara på , beror väl mest på vad man vill få ut av en optimering.

Jag kör en del motorväg med en hel del last , minst 2 gånger om året är jag även nere i Tyskland (och även övriga europa) och kör på snabba vägar med last och tycker nog att det är under dom förhållandena den extra kraften behövs och märks mest så för mej är det absolut värt det.

Kör man man mest stadskörning och landsväg här i Sverige så skulle jag nog säga att det inte är värt det, då räcker 181hk absolut.

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]