Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOHARA
Att hybridsystemet inte alltid är tillgängligt enligt ursprungsfrågan i tråden förekommer och omnämnt är temperaturvillkor. Utgår ifrån att parametrar som inskränker eldriften är temperatur på batteri och utetemperatur ( -15 grader). Även dieselrelaterade villkor förekommer som tex förbränning partikelfilter.

Det finns med andra ord ett flertal kombinationer då det kan genereras ett ”felmeddelande” om ej tillgängligt hybridsystem, som alltså inte bottnar i ett fel ... Förutom att AC-kompressorn är utbytt (finns en väldigt lång tråd som belyser den problematiken), har jag inte haft något fel som krävt åtgärd på hybridsystemet. Gått 17000 nu, -13.
Användarvisningsbild
av Zanders
Är du nöjd med Rica?

För övrigt upplever jag att det kan kännas lite buggigt ibland. Ibland startar min dieselmotorn direkt och säger att det finns begränsningar (även fast den stått i ett varmgarage med laddkabel inkopplad) men det räcker med att helt enkelt stänga av och sätta på bilen igen så funkar det att köra på el.
av v60d6
Hej

@JOHARA
Hade uppfattningen att AWD knappen skulle göra precis detta, konstant fyrhjulsdrift. Är lite fundersam på om power kanppen fungerar lika bra/dåligt att använda?

Har frågat runt lite på Volvo och tydligen är det inte lönt att felsöka något om inte felet är aktivt.
Fick dock två tips;
* Starta om bilen.
* Köra förvärmning även fast man står i garage (precis som @Zanders nämner ovan).

Är grymt nöjd med bilen i övrig, men är man van med "riktig" fyrhjulsdrift så blir man lite upprörd när det inte fungerar när man verkligen behöver det.
Hade varit grymt om man kunde få veta mer än enbart texten "Temporär systembegränsning".
av JOHARA
Precis, det stämmer ju bra, så länge hybridsystemet är tillgängligt.

Jag använde awd-läget mycket i början men föredrar numer att använda save-läget för att köra med framhjulsdrift istället (om förrädisk landsvägskörning).

Att felsöka är väl ingen idé då systemet helt säkert agerar som det ska. Men av intresse att få en förklaring. ”Felmeddelande” ger ju helt fel signal ...

Använder förvärmning som regel. De få gånger jag glömt eller förvärmning inte varit möjlig har bilen gått på dieselmotorn. Finns en logik och ser det inte som något fel. Mer intressant om man ska ge sig den på att minimera användningen av dieselmotorn. Då blir det mer störigt när det finns ett antal lägen när det inte går.
V70N Facelift Xenonlampor

Tyvärr har nog förra ägaren gjort s[…]

Fel forunskategori... :-)

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs e[…]

Lambdalampan lyser

Jag kör också med eftermarknadssond, oc[…]