Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
ChriB skrev: ons 16 jan 2019, 20:56 Oj, då är ditt batteri inte så gammalt. Tycker de borde hålla längre än ett år. Har du satt minus mot chassit när du har laddat? Annars kan du ju försöka nollställa batteriövervakningen (om du inte har gjort det) genom att dra ut två-stiftskontakten som sitter på minuspolen och sedan låta den stå så ett par minuter. Hör gärna av dig om du sätter i nytt batteri så får vi höra hur det gick :-)
Nej batteriet är inte spec. gammalt, men bilen har klagat på låg batterinivå till och från sen dagen jag köpte den. Köpte bilen i november, då hade denn stått hos bilia i 5-6 månader utan att bli såld. Jag antar att de slarvat med underhållsladdningen så därför är batteriet kass. Dessutom kör jag 1,5 mil enkel sträcka till jobbet, inte optimalt. Har jag väl kört en långrunda slutar den klaga, nu senast slapp jag varningen i 2 veckor efter att ha laddat bilen hos föräldrarna vid nyår och sen kört hem 40 mil dagen efter.

Ja jag laddar mot chassijord, mycket lättare än att plocka av båda locken för att komma åt minuspolen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ni verkar ha "små" batterier. Jag har AGM 800 A Volvo originalbatteri i min V40 D3 -14 Automat. Det är originalbatteriet, och har aldrig larmat om låg batterinivå. Jag brukar toppladda det en gång i månaden
av Mumsmums
klirre skrev: ons 16 jan 2019, 15:20 Jag har försökt klura på samma sak, har en D3 -18 som jävlas på det sättet du beskriver. Har kört 2v sen jag laddade hemma hos päronen nu, använt värmare 2ggr (medan jag kört, ej parkerat) och bilen klagar på låg batterinivå. Har 1,5 mil till jobbet, inte kört nåt extra på denna tiden.

Som jag förstått är EFB ett vanligt syrabatteri med tjockare plattor för att tåla djupurladdningar lite bättre. AGM å andra sidan är en annan teknik som är bättre och dyrare. Jag tror att de manuella bilarna fått EFB då kraven där är lägre än på automaterna, plus att bilen blir lite billigare att tillverka.

Ska åka till lokala volvohandlaren ikväll och höra mig för, kan återkomma med svar. Det enda jag vet säkert är att man måste byta främre batterilocket för att Agm-batteriet tar mer plats.
Har du haft din bil inne på service nyss?
av klirre
Mumsmums skrev: mån 21 jan 2019, 11:00
klirre skrev: ons 16 jan 2019, 15:20 Jag har försökt klura på samma sak, har en D3 -18 som jävlas på det sättet du beskriver. Har kört 2v sen jag laddade hemma hos päronen nu, använt värmare 2ggr (medan jag kört, ej parkerat) och bilen klagar på låg batterinivå. Har 1,5 mil till jobbet, inte kört nåt extra på denna tiden.

Som jag förstått är EFB ett vanligt syrabatteri med tjockare plattor för att tåla djupurladdningar lite bättre. AGM å andra sidan är en annan teknik som är bättre och dyrare. Jag tror att de manuella bilarna fått EFB då kraven där är lägre än på automaterna, plus att bilen blir lite billigare att tillverka.

Ska åka till lokala volvohandlaren ikväll och höra mig för, kan återkomma med svar. Det enda jag vet säkert är att man måste byta främre batterilocket för att Agm-batteriet tar mer plats.
Har du haft din bil inne på service nyss?
Nej, bilen är inte servas sen i juni när Bilia tog över ägandet efter leasingen gått ut, så tror inte det är boven.

Körde långa sträckor i helgen, passade på att ladda hos föräldrarna när jag var där och hälsade på. Då blev batteriet fullt på ingen tid, så bilen laddar som den ska.

Planen nu är att köpa ett Tudor agm som tipsades om i tråden, finns bl.a. på Swedol. Till det skaffar jag en laddare så jag kan ladda det ena batteriet i lägenheten och byta vid behov. Blir snällare för motorn också att köra med värmaren när det är kallt.

Troligtvis är mitt batteri slitet redan, har ingen aning om hur bilen behandlats under sitt år som leasingbil, eller så räcker det inte längre än till två körningar med värmaren.
av klirre
SBergdahl skrev: mån 21 jan 2019, 17:36 Att ladda utanför bilen och sätta i istället för ett tomt batteri kommer att förvirra batteriövervakningen
Hur ska man göra då? Jag har för kort väg till jobbet (1,5mil) och ingen möjlighet att ladda i bilen utan att köra hem till föräldrarna 40 mil.

Folk nollar ju BMS:en genom att koppla bort polerna några minuter, sker inte samma sak om jag byter batteri?

Edit:
Dessutom står det såhär i instruktionsboken för my18 (läser i appen): "Startbatteriet i bilen kan bytas utan hjälp av verkstad."

Det tolkar jag som att vem som kan byta batteri, förutsatt att man har "hemmaverktyg" dvs. lite blocknycklar och nån skruvmejsel. Volvo skriver väl inte så om du "kan byta själv" förutsatt att du har diagnostikverktyg att koppla upp och nollställa massa felkoder från BMS.
Vet inte hur det på V60 men på V50 är det ett speciellt batteri till S&S-funktionen. Ett litet som sitter dolt framför motorn nästan i kofångaren. När S&S-funktionen blir avstängd pga låg spänning är det oftast detta som är slut. Byter man det stora så hjälper det i ett par månader sedan blir det samma sak igen.

Står om detta i instruktionsboken. Kanske är samma skit på V60? Detta är inget som sitter smidigt till att byta.
av klirre
kvillebäck skrev: lör 26 jan 2019, 15:55 Vet inte hur det på V60 men på V50 är det ett speciellt batteri till S&S-funktionen. Ett litet som sitter dolt framför motorn nästan i kofångaren. När S&S-funktionen blir avstängd pga låg spänning är det oftast detta som är slut. Byter man det stora så hjälper det i ett par månader sedan blir det samma sak igen.

Står om detta i instruktionsboken. Kanske är samma skit på V60? Detta är inget som sitter smidigt till att byta.
Sitter ett sånt batteri på V60 med, mitt sitter bredvid startbatteriet uppe vid vindrutan på förarsidan. Lika lätt att komma åt som det vanliga batteriet. I mitt fall funkar förvisso S/S inte just nu heller, men det beror väl på kylan mer än nåt annat (S/S deaktiveras runt fryspunkten).

Det jag haft problem med är att värmaren inte går att använda pga. låg batterispänning, köpte mig ett tudor AGM-batteri som rekommenderades här i tråden som jag ska byta till imorgon. Fick testat mitt EFB som sitter i bilen hos mekonomen, inget fel förutom att det behövde laddas.
Användarvisningsbild
av SvenB
kvillebäck skrev: lör 26 jan 2019, 15:55 Vet inte hur det på V60 men på V50 är det ett speciellt batteri till S&S-funktionen.
Finns det S/S på V 50?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]