- mån 22 aug 2016, 08:18
#1103030
Verkar som du greppat detta nu. (Här har jag en fråga till andra som läser detta; värmer värmaren motorn eller bara kupén?) Om man inte har väldigt speciella uppfattningar är det absolut enklaste att ha Auto på. Om du sedan ställer in avresetid i bilen eller via VOC är en ren smaksak. Auto och start av värmare har i grunden två helt olika syften. Auto har till uppgift att få upp temperaturen på kupén/motorn när du kör. En diselmotor är så effektiv att det inte uppstår så mycket värme så det tar lååååång tid för kupén/motorn att bli varm om det är kallt ute. Att starta värmaren innan avresa är för att kupé/motor ska vara varm innan du startar motorn.
Likaså, om du hellre vill startar värmaren manuellt än med en bestämd tid via VOC en stund innan du åker är helt upp till vad du är bekväm med. Jag har ofta lite oprecisa tider på morgonen, jag åker helt enkelt när jag är klar, så ofta startar jag manuellt. Om det inte kommit mycket snö behövs förvånansvärt kort tid. Om jag glömt sätta igång den räcker det långt att starta innan jag tar på mig ytterkläder. Och då står ändå bilden 5 meter från ytterdörren. I vårt förra hus hade jag två/tre minuterspromenad till bilen och då satte jag alltid på innan jag tog på ytterkläderna.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,