Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rojo8515 skrev:Jag tolkade det som att nya bilar får en höjning på 80:- per gram över 99 gram och bilar äldre än tre år 22:- per gram.

Det var det lägre beloppet jag räknade på.

En ny bil 2018 med CO 237 gram höjs ju med årskatt 3132 + 11 040 = 14 172:- så det är ju lite värre.....
Såhär sägs det i sammanfattningen på s. 20:

"Mot bakgrund av utformningen av det nya bonus–malus-systemet
föreslås en del ändringar i fordonsbeskattningen för lätta fordon
som inte är nya. Gränsen för när ett koldioxidbelopp tas ut i det
koldioxidbaserade fordonsskattesystemet sänks från nuvarande
111 gram till 95 gram för alla lätta fordon som beskattas i detta
system. Någon ändring föreslås inte när det gäller storleken på
koldioxidbeloppen 22 kronor per gram för fordon som drivs med
bensin eller diesel och 11 kronor för fordon som kan drivas med
alternativa bränslen.
Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas bort även för lätta
fordon som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet om
kraven för utsläppsklass Euro 6 är uppfyllda. Bränslefaktorn för
dieselfordon sänks till 2,10 för dessa fordon."

http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 3-webb.pdf

Nuvarande skatt för en T6 AWD MY -14 med 237 g CO2 blir 360 + 22(237 - 111) = 3132
Skatt enligt förslaget för samma bil blir 360 + 22(237 - 95) = 3484

För en D4 VEA automat MY -14 med 109 g CO2 blir det enligt nuvarande regler efter fem år 2,37x360 + 250 = 1103
Enligt förslaget skulle det istället bli 2,10(360 + 22(109 - 95)) = 1403
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
StefanN skrev:
andersuw skrev: Men jag letar för egen del inte efter något upphetsande i motoväg utan bara efter en bränsleeffektiv motor
Då är ju en diesel perfekt för dig.
Visst är det rätt för mig trots att jag sade att det inte enbart var en bränsleffektiv motor jag var ute efter utan också en som kunde hänga med bra i trafikrytmen på tyska Autobahn och som uppför sig relativt tyst och kultiverat. ;-)
andersuw skrev: Men jag letar för egen del inte efter något upphetsande i motoväg utan bara efter en bränsleeffektiv motor som hänger med bra i trafikrytmen även i lite högre fart, såsom på tyska Autobahn.
Det kommer inte vara därför man letar efter en T6 6-cyl AWD om några år. Min T6:a (förvisso i en XC60) accelererat kraftigt även över 180km/h, det är det som är prestanda, inte att hänga med i trafikrytmen.

Jag tror absolut att V60 T6 AWD MY15 kommer vara eftertraktad i framtiden av entusiaster som bryr sig mer om bilen och vad den ger än det ekonomiska.
Visst kommer de som söker sig till V60 T6 AWD MY -15 att göra det av andra skäl än att det behövs för att hänga med i trafikrytmen på allmän väg, inklusive Autobahn. För sådana praktiska ändamål duger ju en effektiv och förhållandevis potent diesel, såsom D4, utmärkt. Mot den bakgrunden tror jag den potentiella kundkretsen blir rätt liten och andrahandsvärdet därför rätt beskedligt. Erfarenhetsmässigt har ju motorstarka, törstiga och relativt "lyxiga" modellvarianter inte haft sin främsta styrka i just andrahandsvärdet. De brukar vanligen tappa rätt fort, inte bara i absoluta tal utan även i procent räknat. Sedan kommer sannolikt också den nya och effektivare drivlina som finns att tillgå för T6 från MY -16 att sätta ytterligare press på priset.
Det kluriga med entusiaster bland begagnatköpare är dock att de sällan är en särskilt köpstark skara. Jag skulle inte hoppas på några större effekter på andrahandsvärdet.
Lövet skrev:Det kluriga med entusiaster bland begagnatköpare är dock att de sällan är en särskilt köpstark skara. Jag skulle inte hoppas på några större effekter på andrahandsvärdet.
Eller "bakvända" keps gänget som vill ha en motorstark bil :wink:
Skulle sälja en S60 t5 en gång i tiden, det var rätt så många intresserade men endast ett fåtal som hade råd att köpa.

Vilket utfallet blir här är väl alltid ovisst...
Finns det någon köpare som har tålamod att vänta så länge? Då får man ju sälja sin bil man köper idag som pensionär.
Inte ens då tror jag antalet cylindrar har någon större betydelse för värderingen.

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]