rojo8515 skrev:Jag tolkade det som att nya bilar får en höjning på 80:- per gram över 99 gram och bilar äldre än tre år 22:- per gram.
Det var det lägre beloppet jag räknade på.
En ny bil 2018 med CO 237 gram höjs ju med årskatt 3132 + 11 040 = 14 172:- så det är ju lite värre.....
Såhär sägs det i sammanfattningen på s. 20:
"Mot bakgrund av utformningen av det nya bonus–malus-systemet
föreslås en del ändringar i fordonsbeskattningen för lätta fordon
som inte är nya. Gränsen för när ett koldioxidbelopp tas ut i det
koldioxidbaserade fordonsskattesystemet sänks från nuvarande
111 gram till 95 gram för alla lätta fordon som beskattas i detta
system. Någon ändring föreslås inte när det gäller storleken på
koldioxidbeloppen 22 kronor per gram för fordon som drivs med
bensin eller diesel och 11 kronor för fordon som kan drivas med
alternativa bränslen.
Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas bort även för lätta
fordon som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet om
kraven för utsläppsklass Euro 6 är uppfyllda. Bränslefaktorn för
dieselfordon sänks till 2,10 för dessa fordon."
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 3-webb.pdf
Nuvarande skatt för en T6 AWD MY -14 med 237 g CO2 blir 360 + 22(237 - 111) = 3132
Skatt enligt förslaget för samma bil blir 360 + 22(237 - 95) = 3484
För en D4 VEA automat MY -14 med 109 g CO2 blir det enligt nuvarande regler efter fem år 2,37x360 + 250 = 1103
Enligt förslaget skulle det istället bli 2,10(360 + 22(109 - 95)) = 1403