Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HVTH
Perra83 skrev:Är D4 181/190 och D5 225 VEA samma motorer?
D5 VEA har VNT-turbo till skillnad från D4 VEA.
Användarvisningsbild
av Perra83
HVTH skrev:
Perra83 skrev:Är D4 181/190 och D5 225 VEA samma motorer?
D5 VEA har VNT-turbo till skillnad från D4 VEA.
Oohhhh jäklar va fränt, vad är VNT-turbo? :oops: :lol:
av pellz0r
RSJ80 skrev:
pellz0r skrev:Variable nozzle turbine :)

Bild
"Volvo 5-cylinder common rail diesel"? VNT fanns väl inte på de gamla femmorna?
Inte en aning. Visste lika lite som perra83 vad VNT var...hittade den bilden när jag googlade och tyckte den var passande :D
av andersuw
Jspeed skrev:Någon som har kläm på vad som skiljer de olika VEA-motorerna åt tekniskt sett? Volvo ger väldigt lite tekniska detaljer på sin hemsida tycker jag. Vilka versioner har enkel-, respektive dubbelturbo?
Lite mer fakta om vissa av motorerna går att hitta i Drive-E-broschyren här (men notera att PowerPulse är nytt för S90/V90):

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... cumentfile

T6 har kompressor och turbo. D4 har sekventiell tvåstegsturbo (en liten turbo som arbetar sekventiellt tillsammans med en större). D5 har samma sak men med VNT-teknik (se tidigare inlägg i tråden för beskrivning av VNT).
av RSJ80
Om D5 på Wikipedia. "It is an all aluminium five-cylinder engine with 20 valves and double overhead camshafts. In all but one late version it has a VGTturbocharger of the type VNT (Variable Nozzle Turbine), common rail direct injection and cooled exhaust gas recirculation." Jag fick intrycket att VNT var något nytt och revolutionerande för VEA..
av andersuw
RSJ80 skrev:Om D5 på Wikipedia. "It is an all aluminium five-cylinder engine with 20 valves and double overhead camshafts. In all but one late version it has a VGTturbocharger of the type VNT (Variable Nozzle Turbine), common rail direct injection and cooled exhaust gas recirculation." Jag fick intrycket att VNT var något nytt och revolutionerande för VEA..
Nej VNT är inget nytt. Däremot kan kombinationen kompressor+turbo (T6) och sekventiell tvåstegsturbo (D4, D5) tänkas vara det för Volvos del även om jag inte gör anspråk på att ha järnkoll på vad som funnits på alla tidigare motorer. Två turboaggregat har definitivt använts tidigare (t.ex. på sexcylindriga T6:an) men dessa har då varit likstora och arbetat parallellt (varje turbo försörjer halva antalet cylindrar) snarare än sekventiellt.

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]