Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tack för alla svar - även om det girade ut i lite andra däckfrågor... :D

För att summera så har jag 6 mm på båda bakdäcken och byter jag till de framdäck jag tänkt mig så kommer jag att ha cirka 4 mm på vänster fram och 5 mm på höger fram. Av svaren jag fått tolkar jag det som att detta inte är något problem för fyrhjulsdriftens funktion och att det ej är skadligt. Har nämligen också hört historier om VW-produkter där alla däck måste bytas...

Dock så är det samma däckfabrikat på samtliga däck - även de två jag byter till.

Vän av ordning kan naturligtvis fråga sig varför jag kör på begagnade däck till en så pass ny och fin bil. Tja, jag har ju fått dem plus att jag ändå skall byta bil inom de närmaste månaderna. Därav är jag inte intresserad av att köpa helt nya däck.

Mvh 8)
Nu kommer alla rasa mot mig, men jag skulle sätta 6mm fram och 4/5mm bak. På några månader har de slitit jämt. Kör du 6mm bak kommer skillnaden mellan fram och bak öka ju längre du kör.
ur säkerhetssynpunkt ska de bästa däcken vara fram. Det vet hela världen, förutom en viss myndighet i Sverige och dess efterapare. Dessutom använder Subaru inte viskokoppling och däckdimensionen är ointressant.
Bullshit. De flesta förarna är så värdelösa på att köra så bästa däcken skall sitta bak för att undvika att bakändan släpper före framändan vid vattenplaning. Släpper framändan så åker du fortfarande rakt fram, det gör du INTE om bakändan släpper.
Subaru har ingen viskokoppling så därför är det väldigt viktigt att du har samma rullomkrets på fram och bakaxel för att inte skada fördelningslådan, eller?
Vojje skrev:ur säkerhetssynpunkt ska de bästa däcken vara fram. Det vet hela världen, förutom en viss myndighet i Sverige och dess efterapare. Dessutom använder Subaru inte viskokoppling och däckdimensionen är ointressant.
fel.

hade du nånsin fått bakhjulslåsning vid bromsning eller vattenplaning bara bak så hade du förstått dessa rekommendationer.
hjullåsning bak är ju inte ett problem när du har ABS men det finns många bilar utan ABS i trafik.
precis som du säger gäller rekommendationen från svenska trafikverket bakhjulsdrivna bilar tillverkade på 80-talet.
Om ni tittar i era almanackor ser ni förmodligen att det runnit en del vatten under broarna sen dess, om man säger.
vid vattenplaning kvittar abs-bromsar eller vilken axel som är drivande. så där kastar fortfarande bakändan ut om den släpper innan.
så om du har knapp i bilen som hindrar vattenplaning på bilar efter 1980-talet så köper jag din förklaring.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]