Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tunnis
Hade en Q5 hemma i våras innan vi beställde ytterligare en XC60.
Q5 föll på det alldeles för trånga (korta) bagageutrymmet. Att den dessutom var 50000kr dyrare gjorde oxå sitt till.
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Nu har jag kört båda bilarna lite längre sträckor. Och kom fram till följande.

Volvo XC60
+ Snygg
+ Billiga tillvalspaket med panorama och navigator
+ VOC
- Automatlådan
- Stereo (största)

Q5
+ Automatlådan
+ Quattro
+ Grym stereo
+ Tystare motor
- Dyr dieselvärmare
- sista året på modellen
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
MartinS skrev:Det är absolut Q5 den skall jämföras mot, Q3 är ju väldigt liten i jämförelse.

Jag har inte ägt någon Q5:a men kikade på den som hastigast i samband med att vi köpte vår XC60. Säljarna hade noll koll på bensinmotorerna så jag tappade lite sugen innan jag ens fått en uppfattning om bilen, men den föll tämligen omgående pga den trista tyska interiören, t.ex. baksätet ser verkligen ut som en kyrkbänk, aptrist. Så den föll bort redan innan provkörning och några djupare studier.

Volvos kvalitet i inredningen må variera, men det finns få biltillverkare som gör så snygga inredningar enligt mig, om ens någon i "vardagsbilar".
Jag tyckte faktiskt baksätet var riktigt trevligt. Ingen större skillnad på XC60
Även riktigt trevligt att man kan justera baksätet så man kan få mer benutrymme eller bagage
Bild
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Tzzzzzz skrev:
MartinS skrev:Det är absolut Q5 den skall jämföras mot, Q3 är ju väldigt liten i jämförelse.

Jag har inte ägt någon Q5:a men kikade på den som hastigast i samband med att vi köpte vår XC60. Säljarna hade noll koll på bensinmotorerna så jag tappade lite sugen innan jag ens fått en uppfattning om bilen, men den föll tämligen omgående pga den trista tyska interiören, t.ex. baksätet ser verkligen ut som en kyrkbänk, aptrist. Så den föll bort redan innan provkörning och några djupare studier.

Volvos kvalitet i inredningen må variera, men det finns få biltillverkare som gör så snygga inredningar enligt mig, om ens någon i "vardagsbilar".
Jag tyckte faktiskt baksätet var riktigt trevligt. Ingen större skillnad mot XC60
Även riktigt trevligt att man kan justera baksätet så man kan få mer benutrymme eller bagage
Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker XC60 baksätet ser mycket mer inbjudande ut, mycket mjukare former och mer skålade sittplatser.

Vad det gäller Q5:an. Va fan är det för nät man har på framstolarnas ryggstöd, det ser ju ut som något jag vill minnas fanns på tågen, innan X2000 kom.. typ. Det lilla facket/hålet i mittkonsolen, är det om man skall kräkas eller vad skall det va bra till? ;-)

Lösa sladdriga bälteslås, känns som en Opel kadett från sent 70-tal...

Nåja, tur att smaken är olika.

Bild
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
MartinS skrev: Va fan är det för nät man har på framstolarnas ryggstöd, det ser ju ut som något jag vill minnas fanns på tågen, innan X2000 Lösa sladdriga bälteslås, känns som en Opel kadett från sent 70-tal...
Håller absolut med dig om dessa punkter
av Lövet
Ja, fast å andra sidan kan man använda Q5ans stolsfickor eftersom de är elastiska ordentligt. Volvos går ju knappt att dra ut. Ett fack för fem kuvert på sin höjd.
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Audi Q5 Sport Edition
190hk 3800-4200
400Nm 1750-3000
0-100 8,4s
0,57l/mil
VDA 540
450 000 kr

Volvo XC60 Summum Business Edition Pro
215hk 4000
440Nm 1500-3000