Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
fragge skrev:När det gäller effekt på elmotorerna så faller ju argumentet att det är sämre med mer effekt eftersom det drar mer el.
Man förbrukar ju inte mer effekt än vad man använder. Gasar jag på och använder 160 hk så rullar man fortfarande på ren el i Outlandern och både på el och Diesel i V60:n med sämre ekonomi som resultat.
Jo men det jag försökte belysa var att du får mer än dubbla elförbrukningen om du gasar på med 160 vs 70hk och när elen är slut surrar ju bränslemotorn igång
Eldriften sparar riktigt mycket i köer när dieseln slipper knuffa igång bilen
På resor till och från jobbet (Nacka - Solna) ca 20km startar dieseln extremt sällan, kör genom Stockholm

Sista ~200 milen, fördelat på ca 100-120mil långkörning resten kortsträckor i Sthlm, har jag haft ett snitt på 0,36 enligt hybriddatorn
(Brukar hålla skyltat +10 enligt gps på motorväg)
av fragge
Har du någon uppfattning om vad du får för förbrukning med tomt batteri?
av fragge
Kom på en annan detalj, hur funkar det med kupevärme och AC? Drivs dom av el eller av dieseln i V60:n?
av marcbe
fragge skrev:Kom på en annan detalj, hur funkar det med kupevärme och AC? Drivs dom av el eller av dieseln i V60:n?
A/C:n drivs av el till 100%.
Kupevärme finns både elvärmekälla (PTC-element) samt bränslevärmare.
av fragge
marcbe skrev:A/C:n drivs av el till 100%.
Kupevärme finns både elvärmekälla (PTC-element) samt bränslevärmare.
Ok, det är bra. Det är samma upplägg på Outlandern. Jag antar att den kan värma eller kyla bilen med el tidsinställt när den är parkerad?
av hehehehe
Jag har en Outlander PHEV och är väldigt nöjd. Har även kört en V60 Plug in hybrid och håller med om allt du skriver i första inlägget. Känner dock inte till eventuella nackdelar med CVT låda.

Jag har ca 3 mil till jobbet och åker utan problem både fram och tillbaka på ren el, och har ändå ca en mil kvar i batteriet när jag ät hemma igen. Laddar enbart hemma just nu. Detta gäller när det är plusgrader ute, har ingen erfarenhet av vinter med bilen än. På långresor blir det ca 0,7 per mil även för mig.
av fragge
Tekniskt sett så håller säkert CVT lådan (Det rullar ju massor av Priusar som taxibilar). Det jag anser vara en nackdel är det tråkiga ljudet vid hårt gaspådrag. Men som tur är så används den väl väldigt sällan i Outlandern antar jag?
av hehehehe
Ja, det är väl bara då den driver framhjulen antar jag. Det är inget jag tänkt på alls, men när man gasar fullt så "viner" det lite från motorn, men det är inte alls störande. Man skulle t.o.m. kunna tycka att det låter lite sportigt..
Sen så är min erfarenhet (tvärt emot Mitsubishis info) att man kan åka fortare än 120km/h innan motorn går in och hjälper till och driver framhjulen, men det beror kanske även på batteriernas status m.m. Jag har varit uppe i nästan 130 på enbart el.
av swemax
fragge skrev:Har du någon uppfattning om vad du får för förbrukning med tomt batteri?
Har slutat kolla men här en post jag gjorde i oktober, känslan är att det blivit lite lägre sen dess (ca 2200 mil nu)

Har nu passerat 510 mil varav de senaste 180 milen med nästan bara motorväg och 90 väg med moms på hastigheten hamnar ackumulerad snittförbrukning 0.48 i datorn
Tankade fullt i Stockholm och kom till Köpenhamn med god marginal
Vid pumpen snittet på den etappen landade på 0.63 då startade jag med fulladdat batteri
Köpenhamn Stockholm som startade med tomt batteri och med ca 15-20kmh över skyltat hela vägen landade på 0.66 vid pump
Klart godkänt tycker jag
Ännu bättre blir det om även PIH uppvisar den vanliga sänkningen av förbrukning som brukar komma runt 1500 mil
av fragge
Tack, då är det inte någon radikal skillnad på förbrukningen även om jag tror att V60:n är något snålare överlag. Jag hade en Outlander på lån ett par dagar och körde 15 mil motorväg med vinterdäck i raskt tempo och tomt batteri på 0.7 l/mil mätt vid pumpen. Det var lite av ett experiment för att se vad den verkligen tog när man kör utan batteri eftersom jag kommer att motorvägspendla en del. Sommardäcken skall vara av "rulla lätt" modell men dom är 255 breda så jag är tveksam om det gör någon större skillnad.

Hallo! Om man är som jag och gillar basic fu[…]

230fk går snålt

Köpte chip av Dw autokonsult. Dann sägs […]

lossa takrails? 945 1998

Okej så dessa skruvar kommer man inte å[…]

760 tändningslås?

Hej, har en 760 88 med d24 (original) som inte vil[…]