Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#853683
Primus skrev:
MrSportBee skrev:
simonhalmstad skrev:Ja men bara några enstaka cm, precis som V60 Bi-Fuel också gör. Ingen på forumet som beställt en V60 Bi-fuel? Den har ju 40 procent reducerat förmånsvärde precis som plug-in hybriden.
Det där var "snällt" skrivet. Det påverkar rejält, skulle tippa på att det tar bort 8-10 cm av höjden. För en vanligt barnfamilj skulle det aldrig fungera och du kan inte ha barnvagn. Men för mig och frugan går det utmärkt, vi är bara 2 nu. Utan barn är bilen perfekt, då baksätet ju kan fällas 40%, 60% eller 100%.
Det där överensstämmer mer med min uppfattning av situationen.
Visst, det är inte mycket plats men jag har barn som är fyra resp sju år gamla och vi kommer från en v70 men vi lyckas ändå komma upp till sälen i den (utan takbox men utan skidor och pjäxor). Det blir iofs lite packning innuti bilen och man ser inte direkt ut bakåt över packningen, men i alla fall :-)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#853798
MrSportBee skrev: Så sammanfattningsvis, ska du bara köra korta sträckor på el och några få långa resor per år köp en Nissan Leaf och en begagnad Volvo istället. Du måste regelbundet bränna den diesel som finns i tanken med en D6:a. Nu ska jag börja tanka mindre och se vid vilken nivå som programvaran anser att kvalitén på dieseln i tanken är ok. Dock med risk att jag bygger upp ett bakteriemonster i tanken, svensk diesel av idag är tyvärr så pass organisk att den, om den blir för gammal, i princip blir "levande". Får väl köpa lite olaglig gift att hälla i ibland. Trist när man köpt bilen i ett försök att stötta utvecklingen för mer miljövänliga bilar
Det står 5 månader i instruktionsboken, du lyckas alltså köra och inte tanka på 5 månader? Även vintertid? Du åker verkligen inte mycket i din bil :-).
av wendtm
#853803
Ja det låter mer rimligt med 5 månader, jag tyckte det lät rätt ofta med VAr annan månad, men man vet juh aldrig, de kan vara försiktiga av sig.
Stämmer det så behöver man iallafall inte krångla med att man tankar endast halv eller 1/3 dels tank åt gången. Var i boken hittade du det?

Jag tänkte lasta bilen med barnvagn imorgon, ta kort och lägga upp här för att visa utrymmet i bagaget, kul att hålla liv i tråden :)
av wendtm
#853821
Hittade infon om förbrukning av gammal diesel, kopierar in texten

Begränsning p.g.a. låg
yttertemperatur
För undvikande av risken för paraffinutfällning
(se sidan 290) i dieselbränslet p.g.a. låg köldbeständighet
har bilen en marknadsberoende
funktion vilken automatiskt begränsar möjligheten
att använda eldrivning med körläge
PURE eller HYBRID vid låga temperaturer.
Om en sådan situation skulle uppstå kommer
dieselmotorn att gå hela tiden.
Dieselbränslets köldbeständighet är ett mått
på bränslets användbarhet vid låga temperaturer.
Normalt är dieselbränslets köldegenskaper
anpassat till den klimatzon och årstid
där det distribueras och säljs. Se även information
om dieselbränsle på sidan 290.
Den automatiska begränsningen vid låga
temperaturer ökar gradvis beroende på
bränslets ålder i tanken. Då bilen är nytankad
finns ingen begränsning men den tilltar ju
äldre bränslet i tanken blir, räknat i månader.
Funktionens uppgift är att vid låga yttertemperaturer
låta bilen förbruka bränsle i sådan
takt att färskt bränsle – med rätt köldbeständighet
– kan/måste fyllas på innan den kritiska
temperaturen för aktuellt bränsle nås.

Bränslets ålder
Gammalt dieselbränsle (från ca 5 månader
och äldre) i kombination med kondensvatten
kan under vissa omständigheter medföra algoch
bakteriebildning i bränslesystemet och/
eller oxidation av bränslet med risk för driftstörning
som följd.
För att undvika sådana problem har bilen en
inbyggd funktion vilken kontrollerar bränslets
ålder. I samband med det kan ett självförklarande
textmeddelande dyka upp, t.ex:
• Gammalt bränsle. Starta dieselmotorn
för att förbruka bränsle
• Gammalt bränsle. Motorn körs för att
förbruka bränsle
• Gammalt bränsle. Tanka bilen
Följ i förekommande fall rekommenderad
åtgärd.
av MrSportBee
#853929
FSandstrom skrev:
MrSportBee skrev: Så sammanfattningsvis, ska du bara köra korta sträckor på el och några få långa resor per år köp en Nissan Leaf och en begagnad Volvo istället. Du måste regelbundet bränna den diesel som finns i tanken med en D6:a. Nu ska jag börja tanka mindre och se vid vilken nivå som programvaran anser att kvalitén på dieseln i tanken är ok. Dock med risk att jag bygger upp ett bakteriemonster i tanken, svensk diesel av idag är tyvärr så pass organisk att den, om den blir för gammal, i princip blir "levande". Får väl köpa lite olaglig gift att hälla i ibland. Trist när man köpt bilen i ett försök att stötta utvecklingen för mer miljövänliga bilar
Det står 5 månader i instruktionsboken, du lyckas alltså köra och inte tanka på 5 månader? Även vintertid? Du åker verkligen inte mycket i din bil :-).
Det må stå 5 månader i instruktionsboken men för min bil så slår det till redan efter 1 månad. Bilen står i varmgarage och jag tankar huvudsakligen Diesel från Shell och ST1 (har kort där, fråga mig inte varför ??:-/ ).
av wendtm
#853949
Det låter riktigt konstigt, vart bor du? det är inte så att det är väldigt kallt där du kör?
Själva texten låter juh bra, man får bara hoppas att det funkar lika bra...
av MrSportBee
#853956
wendtm skrev:Det låter riktigt konstigt, vart bor du? det är inte så att det är väldigt kallt där du kör?
Själva texten låter juh bra, man får bara hoppas att det funkar lika bra...
Denna vinter har varit allt annat än kall i den förort utanför Fjollträsk där jag bor så kyla kan vi utesluta. Scenariot har varit detsamma varje gång, efter ca. en månad på i princip enbart eldrift så får jag felmeddelandet om en tillfällig begränsning i hybriddriften, kör slut på tanken och tankar fullt varvid bilen går över till eldrift igen.

Provade med att vid 2 staplar kvar i tanken enbart fylla på med 10 liter men det räckte inte, fick bränna upp dessa 10 liter och sedan fylla på fullt för att den skulle anse att det var "ny" diesel. Är nere i 2 staplar nu igen och nu har den gått på el, fyllde på 15 liter idag för att se om det räcker... har haft eldrift i 4 veckor nu...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#853961
Instruktionsbok: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _16100.pdf

Min längsta period utan tanking är 48 dagar, det var inga problem då.

Åter lite till ursprungsfrågan. Jag kom på att jag måste gnälla lite på laddningstiden och hur mycket som går i batteriet. Man skall tydligen bara använda 8.4kWh av batterit men jag får i minst 9.4kWh, ofta runt 10kWh. Det tar dessutom minst 5.5h på 10A, ofta kring 6,5h. Det verkar vara temperaturberoende, 7-8 grader verkar bäst även om det verkar som om det spelar roll om motorn är varm eller inte (eller om batteiret kanske har en viss temperatur). Är det 10-15 grader så låg laddningen alltid på 6.5h /10 kWh. Men det står ju 4.5-7h som laddningstid i instruktionsboken så visst, men jag tycker ändå att man borde få mer vägledning
Användarvisningsbild
av joel80
#853969
Du har väl en viss överföringsförlust när du laddar batterier. Så är det alltid. Ska man t.ex få i 70Ah i ett batteri från solpaneler räcker det inte med 10 timmar sol som ger 7A.

De sista 10% laddning tar oftast också längst tid per AH. Då är batteriet mindre mottaglig för laddning..
av wendtm
#853982
Jag har möjlighet att ladda med full effekt (13A) hemma (Har ett 3-fas 16A uttag med ett schuko enfas 16A på)
Kul o veta vad det tar i tid att ladda, och hur stora förlusterna blir, förmodligen så blir kylbehovet hos batterierna större = mer ström går åt att få full laddning.

Vilken laddstyrka är optimal att ladda med enligt era erfarenheter?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59

Hej igen! Har äntligen fått fixat bilen[…]

Oljebyte på en ny bil

Vad hindrar dig att byta oftare nu innan garantit[…]

Den "trekantiga larmpanelen" hör in[…]

Upplevde ungefär samma sak. Et kort, hög[…]