Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:Ger inte en V60 D6 hybrid en bättre bil för typ samma peng? Skiljer inte mkt i 0-100 där väl.. D6:an har även fått bättre tid än uppgiven i tester i samband med recensioner. :)
Ja alltså det är ingen mjukvaruuppdaterad T6 som det gäller utan en riktigt Polestar variant!

Rätt fullsmetat med utrustning är det oxå. Stänkskydd och glasögonfodral, lite last tillbehör och RSE saknades som standard annars allt ingår!
Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller utrustning så är väl D6an rätt full den också?
av Linqid
joel80 skrev:När det gäller utrustning så är väl D6an rätt full den också?
Det var enbart första årsmodellen som kom i fullsmetat utförande, och då endast i Electric Silver och med en viss fälg. Nu kan du mer eller mindre välja och vraka och speca hur du vill.
av MrSportBee
Linqid skrev:
joel80 skrev:När det gäller utrustning så är väl D6an rätt full den också?
Det var enbart första årsmodellen som kom i fullsmetat utförande, och då endast i Electric Silver och med en viss fälg. Nu kan du mer eller mindre välja och vraka och speca hur du vill.
D6:an kommer normalt som momentum för 526.000:- om du sedan laddar den med allt så hamnar du på ca. 650.000:-, precis som för Polestar modellen, men även om du har rätt i att D6 är snabbare än vad Volvo uppger i 0 - 100 km/h (Volvo uppgår 6,1 sek, i de flesta tester hamnar de runt 5,9 sek) så är det fortfarande en bra bit ner till de 4,9 sek som anges för Polestar. Dessutom så är D6:an bara rejält snabb upp till ca. 130 km/h därefter är den en vanlig D5:a med 215 hk och 300 kg extra, så där går den långsammare än en D5:a. Synd att Volvo bara hade råd och plats för en växel till elmotorn (Detsamma gäller dock för Tesla model S också, som med drygt 400 hk "bara" har en toppfart på 215 km/tim).

Sammanfattningvis så är Polestar V60 något helt annat än D:6an men om det är en bättre bil, beror helt på vad du vill ha... Själv är jag helnöjd med min D6:a, känns lite som att köra ett rymdskepp ibland (Nu tog jag i :oops: )
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. då har jag bättre koll.. Ja lite skillnad är det nog ändå då. Jag själv skulle ändå föredra D6:an framför Polestar och tycker det känns som en bättre bil, men vi har ju alla olika smak. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
D6 skulle egentligen passa mig bra. När jag använder bilen så är det inom en radie på en mil. Visst åker jag längre än så men inte ens varje vecka. Så ja skulle lätt klara mig på enbart eldrift även de flesta föräldrar som skjutsar på sina barn men de har inte råd med en PIH.

T6 Polestar är så jäkla rå! Ska bli kul att få se någon på riktigt och gärna få höra på en riktig acceleration!
av MrSportBee
Perra83 skrev:D6 skulle egentligen passa mig bra. När jag använder bilen så är det inom en radie på en mil. Visst åker jag längre än så men inte ens varje vecka. Så ja skulle lätt klara mig på enbart eldrift även de flesta föräldrar som skjutsar på sina barn men de har inte råd med en PIH.

T6 Polestar är så jäkla rå! Ska bli kul att få se någon på riktigt och gärna få höra på en riktig acceleration!
Visserligen kraftigt utanför tråden, men tror det kan vara av intresse.

Jag har precis samma situation som du Perra83 och det skapar ett problem som inte ens Volvos verkstäder har förståelse för, i alla fall så lyckades inte mina 2 verkstäder komma på vad som var "fel" men till slut kom jag på det själv.

Om nästan all normal körning är inom elmotorns räckvidd, förutom sportlovsresan på vintern och resan till svärmor i Skåne varje höst :wink:, så förbrukar man nästan ingen diesel och då blir dieseln i tanken gammal och då beslutar bilens inbyggda "intelligens" (programmet som ingenjören på Hisingen skrivit) att nu är dieseln gammal och därför blir det till att elda upp den genom att all körning blir med "brännaren". Vilket med min lilla körsträcka tar ca. 3 veckor fast tanken bara rymmer 45 liter. Programvaran är tyvärr inte så smart att den talar om detta utan det står bara "tillfälliga begränsingar i hybriddriften". Både jag och mina verkstäder trodde det var ett fel i programvaran... när detta hände för tredje gången inom 4 månader så dök det upp en liten ny text, men bara direkt när det uppstod, om att dieseln i tanken var för "gammal", därefter blev det samma generella text som tidigare. Jag lade då ihop 2 + 2 och insåg att "felet" försvunnit varenda gång jag tankat...

Så sammanfattningsvis, ska du bara köra korta sträckor på el och några få långa resor per år köp en Nissan Leaf och en begagnad Volvo istället. Du måste regelbundet bränna den diesel som finns i tanken med en D6:a. Nu ska jag börja tanka mindre och se vid vilken nivå som programvaran anser att kvaliten på dieseln i tanken är ok. Dock med risk att jag bygger upp ett bakteriemonster i tanken, svensk diesel av idag är tyvärr så pass organisk att den, om den blir för gammal, i princip blir "levande". Får väl köpa lite olaglig gift att hälla i ibland. Trist när man köpt bilen i ett försök att stötta utvecklingen för mer miljövänliga bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Känns som att Volvos programmering är lite väl försiktig.. Diesel i en tank ska väl inte bli gammal så snabbt, speciellt inte när man kör lite då och då så det skvalpar runt, samt att den väl slår över i dieselförbrukning och förbrukar några ml då och då vid accelerationer och så?

Och om du bara tankar halv tank (eller ännu mindre) borde du väl kunna komma undan det här utan någon risk för bakterier?
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]