Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag kör fast med min FWD så slipper jag sitta där och gräma mig över att jag beställde fel mjukvara till Haldexen.

Ja, jag försöker alltså hitta bra motiveringar åt mig själv till varför jag valde bort AWD :)
Ja har klarat mig i alla år utan AWD och fortsätter nog med FWD. En Sonic blue V70R MY07 kan ja köpa.

Det är skadat av Volvo att försämra AWDn när den äntligen fungerade. Det är säkert Fords inblandning och nu Kina. Ja tror inte att det blir bättre i alla fall.
Perra83 skrev:Ja har klarat mig i alla år utan AWD och fortsätter nog med FWD. En Sonic blue V70R MY07 kan ja köpa.

Det är skadat av Volvo att försämra AWDn när den äntligen fungerade. Det är säkert Fords inblandning och nu Kina. Ja tror inte att det blir bättre i alla fall.

Känns väl snarare som ett fel av Haldex?
Det är väl egentligen inget större fel på Haldex 5, den passar nog för de allra flesta som kör XC60.

Förmodar att den kan ge något lägre bränsleförbrukning och bra egenskaper för stadskörning med trånga parkeringsfickor som bilen ska trixas in på.

Men nu verkar det ju som att Haldex 5 har förbättrats eller åtminstone förändrats till MY14 eller om det var MY14 B.

Påstås ju att det kommit en ny hydralpump och programvara. Så för de som kör mycket terräng eller skogsbilsvägar och önskar ännu bättre framkomlighet verkar det ju finnas lösningar nu.

Vem vet, i MY 15 kanske de tre varianterna är valbara i någon meny?
rojo8515 skrev:Det är väl egentligen inget större fel på Haldex 5, den passar nog för de allra flesta som kör XC60.

Förmodar att den kan ge något lägre bränsleförbrukning och bra egenskaper för stadskörning med trånga parkeringsfickor som bilen ska trixas in på.

Men nu verkar det ju som att Haldex 5 har förbättrats eller åtminstone förändrats till MY14 eller om det var MY14 B.

Påstås ju att det kommit en ny hydralpump och programvara. Så för de som kör mycket terräng eller skogsbilsvägar och önskar ännu bättre framkomlighet verkar det ju finnas lösningar nu.

Vem vet, i MY 15 kanske de tre varianterna är valbara i någon meny?
Hur verifierar man att man har den senaste versionen av Haldex 5?
Fick idag svar från min handlare att det finns en ny version som är den som nya bilar levereras med och ska lösa de flestas problem, tex vibrationer, sent ingrepp och oväntat hårt ingrepp. Det finns också en version som är snäppet "aggressivare" men den installeras inte längre eftersom bilen blir lite "svårstyrd" i vissa lägen och skillnaden påstods vara liten. Sedan lämnade de en liiiiten öppning till att man kanske kunde få den versionen ändå, om man var ordentligt missnöjd...

Enda sättet att ta reda på vilken version man har är att åka till en verkstad och koppla upp bilen eller skaffa en OBD läsare och mjukvara som kan läsa av Haldexen.
Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

Trasig Renault Scenic

Har idag varit på Biltema (körde med Re[…]