Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
simonhalmstad skrev:

Här hör man lite hur motorljudet låter på nya T6 FWD, Låter inte så illa faktiskt. Motorljudet verkar bättre än nya D4. :wink:
Wow.... Det där gjorde ju ingen glad :| Lät som vilken fyra som helst. De borde för sjutton släppt igenom mer kompressortjut! Morret i fyran låter ju erbarmligt uselt så lite coolt supercharger-vinande hade gjort den riktigt gott! Det kommer säkert på eftermarknaden sen.
av perhall
Låter som sex cyl lika lite som Audis 313 hk bi-turbo låter som en V8:)

Är det inte s/s i gamla sexcyl T6??? Det utgick jag ifrån och därför visste jag inte vilken "T6 S/S" var...
Tror att det är en riktigt bra liten motor. Bmw lyckades ju grymt bra med sin 28i och det är ju inte många som saknar sexan när de kört den. Tror mycket väl att T6 låter riktigt gött i en S/V60. Det är ju i te samma bil och avgassystem osv.
Dock så är jag själv en 6 cylinder sucker. Troligtvis kommer man ju få vänja sig vid downsizeing. Bara de får konkurrenskraftig fart på den. Ta 328i touring med automat som exempel så gör ju den 0-100 på 6sek blankt. Vi har 41hk mer i vår 335i och den gör sprinten på 5.9sek med automat.
av Lövet
Den låter verkligen hemskt! Usch rent ut sagt.

Det är för övrigt rätt många som är missnöjda med x28i https://www.google.se/search?q=bmw+328+ ... 1&ie=UTF-8 Dels pga motorljudet men också att den inte alls är lika snål i verkligheten som utlovat. Tvärtom mot tidigare 3-literssexan som även vid normal körning kunde hållas ganska nära sin EU-spec.
av perhall
andreas_lofgren skrev:Den låter verkligen hemskt! Usch rent ut sagt.

Det är för övrigt rätt många som är missnöjda med x28i https://www.google.se/search?q=bmw+328+ ... 1&ie=UTF-8 Dels pga motorljudet men också att den inte alls är lika snål i verkligheten som utlovat. Tvärtom mot tidigare 3-literssexan som även vid normal körning kunde hållas ganska nära sin EU-spec.
Dessutom har ju BMW fått kritik för högt/fult motorljud så de har installerat en ljudgenerator så att den ska låta sportigt/sexcylindrigt. Det har nu resulterat i att i 160 km/h bullrar en 328i 4 db mer än en 320i (med identisk motor). Samma förhållande finns för A6 3,0 TDI där biturbon (313 hk) har högre bullervärden pga ljudgeneratorn. Kommer från tester i tyska ams, oklart varför man ska höja ljudnivån i jämn fart på det sättet...
Per
av perhall
tompathepilot skrev:Tror att det är en riktigt bra liten motor. Bmw lyckades ju grymt bra med sin 28i och det är ju inte många som saknar sexan när de kört den. Tror mycket väl att T6 låter riktigt gött i en S/V60. Det är ju i te samma bil och avgassystem osv.
Dock så är jag själv en 6 cylinder sucker. Troligtvis kommer man ju få vänja sig vid downsizeing. Bara de får konkurrenskraftig fart på den. Ta 328i touring med automat som exempel så gör ju den 0-100 på 6sek blankt. Vi har 41hk mer i vår 335i och den gör sprinten på 5.9sek med automat.
Jag saknar sexan oerhört mycket!!
De första fem tyska testerna jag läste om 28i handlade om att den visserligen var pigg för 245 hk men också att man saknar ljudet/gången i sexan. I en provkörning i tyska AutoBild handlade mer än halva texten om att de saknade sexan.
tyska ams långtidstestade (10000 mil) en 528i och den drog 11,4. Inte så bra för en fyrcyl motor och inte lägre än sexcyl, de brukar också ligga mellan 11 och 12/100 km.
PH

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]