- tor 13 mar 2014, 20:48
#845507
Hört en S60 T6 S/S i en tunnel och det lät riktigt bra faktiskt! Fränt med kompressor! 

Moderator: Moderatorer
simonhalmstad skrev:Wow.... Det där gjorde ju ingen glad :| Lät som vilken fyra som helst. De borde för sjutton släppt igenom mer kompressortjut! Morret i fyran låter ju erbarmligt uselt så lite coolt supercharger-vinande hade gjort den riktigt gott! Det kommer säkert på eftermarknaden sen.
Här hör man lite hur motorljudet låter på nya T6 FWD, Låter inte så illa faktiskt. Motorljudet verkar bättre än nya D4.
andreas_lofgren skrev:Den låter verkligen hemskt! Usch rent ut sagt.Dessutom har ju BMW fått kritik för högt/fult motorljud så de har installerat en ljudgenerator så att den ska låta sportigt/sexcylindrigt. Det har nu resulterat i att i 160 km/h bullrar en 328i 4 db mer än en 320i (med identisk motor). Samma förhållande finns för A6 3,0 TDI där biturbon (313 hk) har högre bullervärden pga ljudgeneratorn. Kommer från tester i tyska ams, oklart varför man ska höja ljudnivån i jämn fart på det sättet...
Det är för övrigt rätt många som är missnöjda med x28i https://www.google.se/search?q=bmw+328+ ... 1&ie=UTF-8 Dels pga motorljudet men också att den inte alls är lika snål i verkligheten som utlovat. Tvärtom mot tidigare 3-literssexan som även vid normal körning kunde hållas ganska nära sin EU-spec.
tompathepilot skrev:Tror att det är en riktigt bra liten motor. Bmw lyckades ju grymt bra med sin 28i och det är ju inte många som saknar sexan när de kört den. Tror mycket väl att T6 låter riktigt gött i en S/V60. Det är ju i te samma bil och avgassystem osv.Jag saknar sexan oerhört mycket!!
Dock så är jag själv en 6 cylinder sucker. Troligtvis kommer man ju få vänja sig vid downsizeing. Bara de får konkurrenskraftig fart på den. Ta 328i touring med automat som exempel så gör ju den 0-100 på 6sek blankt. Vi har 41hk mer i vår 335i och den gör sprinten på 5.9sek med automat.
Har försökt hitta mer info om detta. M[…]