Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sen kan man lägga in saker som försäkring och serviceavtal på pluskontot för ny bil.
Själv fick jag gratis försäkring samt serviceavtal för 133:-/mån under de tre första åren. Det hade man missat med beggad bil. Alltid några tusenlappar att tjäna.
Dessutom - har man köpt av aukt. VolvoÅF och kör med Volvia så förlängs maskinskadeförsäkringens milgräns från 10.000 till 15.000 mil (alt. 8 år).
Sen så beror det såklart på hur länge man tänker ha bilen - själv skissar jag på 7 år - och då blir det lättare att motivera ny bil för en själv tycker jag. :)
Fritte70 skrev:Håller på att försöka övertyga min sambo med ett bilbyte, en ny XC60 D4 AWD automat Summum, Last/Klimatpaket och BE Pro.
Största hindret för min andra hälft är prisskillnad på splitter ny kontra en max 1 år beg med liknande utrustning. Hon vill att någon annan tar 1:a pristappet.Kör idag en V50 Summum idag och jag tycker det är dags för en lite mer rymligare bil efter tillökning i familjen.
Köper man en ny så skräddarsyr man efter det egna önskemålen, nästan. Ett krux är också att sambon vill välja bort en del som ingår i t ex
Lastpaket, elbaklucka bort men vill ha tonade och laminerade rutor
BE Pro, egentligen mest behov av parkhjälp fram i det paketet. Kanske bara väljer BE.

Tonade rutor är ju bra mot insyn men då kanske man ändå behöver panoramataket för mer ljusinsläpp eller?
Har faktiskt inte ägt en bil innan med glaslucka så erfarenheter och tips emottages tacksamt.
I teorin så är laminerade rutor mer ljuddämpande men finns det någon som kört under samma förhållande med och utan så vore jag glad för kommentarer.
Hur upplevs sikten framåt om man är lite osäker vid t ex fickparkering?
Något speciellt att tänka på om man har en bakåtvänd barnstol i baksätet?

Var på Bilia för att också få lite mer hjälp, bl a färgval, hade redan själv bestämt Caspian blå men blev lite osäker när jag såg en V70 i dagsljus (molnigt) Upplevde en nyans av lila.

Säljaren upplyste även att man sent april eller början på maj kan beställa D4 181hk AWD med 8 stegs automat, stämmer detta?
Skall man vänta eller köpa då när man kanske prisdumpat lite 6 stegs lådan?
Är ny på forumet så skjut iväg alla tips, förslag, kommentarer etc, positiva som negativa.

Mvh/Fredrik Olsson
Det där med någon annan ta förts året är inte riktigt sant. Behåll bilen ett år länge på den nya så går det ungefär på ett ut.
Vad det skall vara svårt att bestämma sig ibland och man blev lite besviken inför MY15 att det inte blev nya motorn+ AWD+8-stegs lådan som man hoppats på. Det lutar mer åt FWD med tanke på skatten, bränsleförbrukning och efter överläggningar med min käresta. Har också förhandlat fram o tillbaka med 4st Volvo handlare som kommit med identiska offerter enligt nedanstående spec. Det har varit stor prisskillnad vilket jag blev förvånad över.

Volvo XC60 D4 Summum Business E PRO
Diesel 4-cyl 181hk/133kW D4204T5
Växellåda: Automat AWTG-81 SC
Färg: Twilight Bronze Met

Paket:
Klimatp VOC Diesel XC/V60
Lastpaket XC60
Driver Support Pkt SVXC60

Eluppvärmda spolarmunst
Park assist Camera
Reservhjul Tempaspare
El. barnsäkerhetslås
Aluhjul Freja 18
Växel paddlar
Hastighetsberoende servo
Tillbehör: Delbart drag 13-pol+7
Stänkskydd fram+bak

Pris: 436 181 (inkl moms)

Erkänner att jag kanske inte är den mest aggressiva prisförhandlare men tror ändå att botten är nådd. Finns det någon
annan som har bra tips att tänka på eller något som skapar mervärde för egen vinning skull.

//Fritte
Går ju inte att fylla bilen med så mycket mer, du har ju nästan kryssat i allt. Kommer bli en kanonbil.
Priset tror jag är helt ok. Jag beställde en T5 med snarlik spec i förra veckan och den hamnade i samma prisnivå.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]