Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buboss
Hej!

Ser på min beställning av en My2016 XC60 att det står Automat AWTF-80 SD AWD.
Att det är den 6-växlade lådan är klart, dock så kan jag inte hitta beteckningen SD på nätet. Hittar endast AWTF-80 SC AWD.

Så frågan är: Vad står SD och SC för och vilken skillnad är det mellan AWTF-80 SC AWD vs AWTF-80 SD AWD?
Om det nu finns någon skillnad lådorna emellan.
av Buboss
Tackar! :D

Hittade inget på nätet och blev konfunderat. Start-Stopp finns med i specen, då borde SD på lådan betyda det.
Nu är det bara att fortsätta vänta till Vecka 37, då beräknad leverans sker.
av Schmoyoho
crumpets skrev:SC är stop/start vanligtvis. Skulle gissa att SD är AWD.
Nix. Har en TF-80 SC i en fyrhjulsdriven MY07:a. SD-beteckningen är mig veterligen ganska ny. Kanske bara är en reviderad version av lådan? Skulle man inte behålla den sexväxlade lådan till vissa motorer av någon anledning? Kanske är i de fallen SD-versionen förekommer?
av Buboss
Jahapp, då var man tillbaka på frågan, vad betyder SD jämfört med SC i automatlåde beteckningen?
Hur ser det ut på My15, är det AWTF-80 SC AWD eller AWTF-80SD?

Vet att man till My16 ändrat lite på utväxlingen i lådan för att få ned den teoretiska bränsleförbrukningen, så kan det vara det som innebär förändringen i bokstavskombinationen?

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]