Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Rådlös skrev:En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.
Motorvärmarelementet är på 300 till 550W beroende på vad det är för sorts element. Kupévärmaren ytterligare 1500W, ofta mera om man har en lite rejälare kupévärmare. För vi ska väl ta och göra en rättvis jämförelse och räkna med att vi värmer kupén också?

En motor/kupevärmare behöver typ två timmar på sig för att du ska ha hyfsat varm motor och rena rutor om det är kallt. En parkeringsvärmare klarar sig med 25-30 minuter för att uppnå lika varm kupé och MYCKET varmare motor.

Nån gång förra vintern räknade jag på dåvarande el- och bensinpris och konstaterade att det blir ungefär lika dyrt här där jag bor. Det varierar ju iofs beroende på vad elen kostar.
fyrahjul skrev:Hemma (motorvärmare) Arbetetet (ingen motorvärmare) Affären (ingen motorvärmare) Hälsa på vänner (ingen motorvärmare) Gymet (ingen motorvärmare) Åka till kunder (ingen motorvärmare) Åka längre sträckor till andra städer (ingen motorvärmare).
Du beskriver ganska bra varför en elmotorvärmare är värdelös 99% av tiden.
av fyrahjul
Perc skrev:Du beskriver ganska bra varför en elmotorvärmare är värdelös 99% av tiden.
Japp, jag har dragit den slutsatsen att jag knappt kommer kunna använda den, förutom på morgonen. Jag kommer nog avvakta med att installera en sådan.
Användarvisningsbild
av Perc
fyrahjul skrev:Men frågan är dock, om man kör värmaren i 10-15 min, hinner den värma upp motorn i acceptabel temp att inte den skall ta stryk vid rätt kallt ute?
Missade denna fråga tidigare. Jag tror att 15 minuter med bensinvärmaren höjer temperaturen i motorn mer än vad vilken elmotorvärmare som helst klarar av oavsett hur länge du kör den. Den tar några minuter på sig att komma igång men sen köttar den på med 4-5kW. En elvärmare är i bästa fall på 500W. Enda alternativet till min bil är en elvärmare på oljetråget, 350W.

För övrigt tycker jag att rädslan för att kallstarta sin motor är kraftigt överdriven. Resten av världen (läs USA) går ut och startar bilen före dom börjar göra frukost. Motorvärmare, vad är det för nåt?

Jag bryr mig mera om att slippa skrapa och frysa när jag åker iväg. :)
av fyrahjul
Kan säga att jag nu rent praktiskt provat detta med att låta värmaren stå på samt porten till garaget öppen. Det var ju inga bensinångor att tala om! fungerar perfekt! Den står ca 15 min med värmaren på morgonen innan jag drar iväg. Så ingen investering i elektrisk motorvärmare.
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]