torbjorn_75 skrev:iigloo skrev:Förklara gärna hur datorn kan indikera service utan att parametrarna är uppfyllda.
När en dator gör fel kan det typiskt handla om programmeringsfel, bitfel eller problem med strömförsörjningen. Det kan också bli fel vid datorns inläsning av parametrar eller utmatning av signaler.
Om det skulle uppstå ett fel pga de variabler du nämner är det fler fel än tidig serviceindikering som uppstår, därför håller inte ditt resonemang.
*Skulle det vara ett mjukvarufel (fel på fil (dåligt skriven kod), avbruten uppladdning av mjukvara, så blir det allvarligare konsekvenser än en tidig serviceindikering.
*Bitfel blir samma som ovan. Hårdvaran har svårigheter att läsa och lagra mjukvaran och fel på hela mjukvaran som följd.
*Felande strömförsörjning är vanligt på bilar och bara ändringar i konfiguration uteblir. Datorn återställer mjukvaran. Skulle det skett vid en uppladdning av mjukvaran blir det systemfel.
*Fel på inläsning av parametrar skulle kunna vara rimligt om inte systemet är byggt för att klara feltoleranser, vilket det nu är. Men när det gäller serviceindikatorn ska datorn börja läsa in data som inte finns och hitta på egna data som t.ex. för många mil, fel klockslag eller otroligt många kallstarter och korta körsträckor. Såna störningar i inläsningen skulle innebära allvarliga fel och återigen ge systemfel som påverkar övriga funktioner.
Med tanke på körsträckan och tiden från senaste servicen låter det helt rimligt med service tidigare. Kör man korta körsträckor utan att motorn hinner bli varm samt många kallstarter blir följden tidig service. Samma när motorn körs väldigt hårt med höga hastigheter och kraftiga accelerationer.
Systemet är rätt komplicerat och håller koll på mer än vad många ägare tror. Så att nolla en serviceindikator själv för att man "tycker" att det borde gå längre mellan serviceintervallen utan att veta hur och varför känns rätt, ursäkta uttrycket, korkat.