Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
hehehehe skrev: Jag har ca 3 mil till jobbet och åker utan problem både fram och tillbaka på ren el, och har ändå ca en mil kvar i batteriet när jag ät hemma igen. Laddar enbart hemma just nu. Detta gäller när det är plusgrader ute, har ingen erfarenhet av vinter med bilen än.
Känns som 90% av alla som pendlar till jobbet i Sverige skulle kunna köra på ren el-drift.

Nu behövs det bara en infrastruktur och större volymer som ger lägre priser.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
crumpets skrev:Den lär ladda batterierna samtidigt som den driver bilen. Det är en parallellhybrid och ingen seriehybrid så att koppla ur helt och använda förbränningsmotorn till endast batteriladdning lär den inte klara. F.ö. är seriehybrider som det du nämner jättebra på pappret men inget vidare i verkligheten. Eftersom du kan ha olika uttag av effekt ur drivlinan måste motorn fortfarande klara olika varvtal/laster och den besparing du gör på detta försvinner med råge på försämringen i verkningsgrad för framdrivningen som helhet. Det finns en extremt bra anledning till att endast 1 produkt på marknaden, som dessutom är amerikansk(HOST HOST jävla sopor) använder detta koncept(Chevrolet Volt samt rebadgen Opel Ampera). Samtliga tunga fordonstillverkare har redan testat, simulerat och förkastat. Såvitt jag vet försöker Siemens fortfarande sälja in denna lösning som kit till OEM:erna men ingen nappar :lol:
(Med undantag för range extendern i BMW i3 som ej är tänkt till kontinuerlig framdrivning)
Den gör det dock ganska bra. När det är lite batterier kvar (3 pinnar, säg typ 5 km kvar om man kör på "pure") så går förbränningsmotorn igång ganska snabbt (i "hybrid-läge"), så man använder bara el på låga hastigheter och stillastående. Så man kommer ganska "länge" (i tid räknat) på detta sätt. På 2 pinnar så laddar batteriet så fort förbränningen går, detta gör att man kan klara start/stopp i stad väldigt bra utan att behöva stå still på diesel. Men det är kalrt, på 0 pinnar (om man når dit), så står man still på dieselmotorn och laddar batteriet några minuter så man får 2 pinnar.

Sammanfattningsvis så har jag på 2400 mil bara kommit ner på 0 pinnar en gång. Det var när jag pressade på "pure" för att komma ut ur Stockholm men sen fick jag stå still i kö i ett trafikarbete :(. Så med algoritmen ovan behöver man i praktiken inte ladda batteriet när man står still och därmed heller inte ha funktionen att "bara" ladda batteriet.

Ser att det är lite luddigt, men hoppas nån förstod :-).
av fragge
crumpets skrev: EDIT: Måste f.ö. lägga till att det låter som att Mitsu satt ribban riktigt högt för en gångs skull. Att köra sin helt egna väg och använda ett koncept ingen annan använder måste ju vara baserat på riktigt brutalt mycket simuleringar och backas av enorma mängder pengar. Lär ej vara många underleverantörer som står med off the shelf-produkter för en så unik drivlina. Stor tumme upp till det! :-)-)
Mitsu har ju hållt på ganska länge med el-bilar och Mitsubishi Electronics är ju en av världes största elektronikleverantörer så dom har ju resurserna.
HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Screenshot_2025-05-24[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]