Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik66
Hej!
Har beställt en XC60 och tänkte efter några dagar göra en ändring i beställningen.
När jag kommer in till försäljaren 1 sep. och tänker lägga till DriverSupport paketet så hade bilen
blivit grön d.v.s. låst för ändringar, ordern hade tagits in den 25 aug och den 28 aug var det färdigt
för ändringar, försäljaren hade sagt att det vanligtvis kan ta upp till någon vecka innan bilen blir låst!
Tycker det är konstigt att det inte går att ändra med tanke på att det är sju veckor till leverans och
över tvåtusen bilar före min!
Blev besviken som bara den, med facit så borde man funderat något varv extra innan man la in beställningen!
Hur lång tid är vanligt innan bilen blir låst och är det någon som ändå fått ändra i ordern i efterhand?
Va i ... har en s60 som jag köpt ny och då hade jag 2-3 veckor för ev. ändringar,

3 år senare nu väntar jag på en V60 my15 och min säljare sa att jag hade 2-3 veckor på mig att göra ändringar i efterhand ring din säljare o säg att han/hon får ringa ner till volvo och kolla om det verkligen är så att det inte går ändra.

Det är ju personen i frågas jobb att göra så tycker jag.
av Fritte70
Märkligt, för jag ändrade på min XC60 med hjälp av säljaren 4 veckor efter order och 808st före i kön. Det som också krävdes var en ny utskrift på specen för godkännande av säljarens chef. Är väl en nödvändig grej så att en säljare inte ändrar helt vilt.

Bilen skall dessutom hämtas imorron kl 1500 så det blir en angenäm tur med nya bilen hoppas jag. Ska dessutom innan lunch göra en okulär besiktning av hela bilen, t o m så har jag bett dom hissa upp för kontroll undertill. Tänk på det när du tar ut din nya bil för när du väl rullat ut från bilhallen så finns det inte någon återvändo för t ex klagomål på lack, repor eller liknande. Har känt 2 killar som kört biltransporter och hört en del skräckhistorier hur lastning/transport/lossning gått till.
av Primus
Inte för att jag vill strö salt i såren... Men normalfallet borde vara att en beställd bil är beställd. Viktigt att vi kunder inte ställer in oss på långa leveranstider. Det gynnar bara innefektiva produktionsplaneringsprocesser.
av Droopy
Samma sak då jag beställde en V70 MY12 Ocean R la ordern på en Torsdag, måndag nästkommande vecka var bilen låst för ändringar. Nu blev bilen levererad med fel färg på inredningen så jag köpte den inte iaf.
Användarvisningsbild
av Jensen
När man beställt en ny bil så är ordern till fabrik gjord inom 48 timmar, det innebär tyvärr inte att man alltid skall räkna med att kunna göra ändringar eller lägga till saker i efterhand.
När bilen låser sig så spelar det ingen roll om säljaren ringer ner och säger att kunden vill lägga till ett
Driver support paket eller liknande, detta kan alltså inte påverkas utav ÅF.
Sen bör man som kund se detta i ett större perspektiv, man är inte den enda kunden i världen som beställer en ny Volvo.
Volvo kan alltså låsa bilen i fabrikssystemet även om det är flera veckor kvar till produktion.
av Tjocken
När jag beställde mina bilar, då hade jag som minst 3 veckor på mig att ändra. Kunde ändra fram till typ 5 veckor före leverans. Det verkar ju verkligen som att det är skillnad från bil till bil. Då har jag ändå beställt 2 bilar senaste året.
av riha
Patrik66 skrev:Hej!
Har beställt en XC60 och tänkte efter några dagar göra en ändring i beställningen.
När jag kommer in till försäljaren 1 sep. och tänker lägga till DriverSupport paketet så hade bilen
blivit grön d.v.s. låst för ändringar, ordern hade tagits in den 25 aug och den 28 aug var det färdigt
för ändringar, försäljaren hade sagt att det vanligtvis kan ta upp till någon vecka innan bilen blir låst!
Tycker det är konstigt att det inte går att ändra med tanke på att det är sju veckor till leverans och
över tvåtusen bilar före min!
Blev besviken som bara den, med facit så borde man funderat något varv extra innan man la in beställningen!
Hur lång tid är vanligt innan bilen blir låst och är det någon som ändå fått ändra i ordern i efterhand?
Du ska nog både ta "antal bilar före i kön" och "antal prod veckor" med en nypa salt, speciellt antalet bilar före i kön, det stämmer ALDRIG.
Tre dagars chans till ändring är bättre än inga alls.
av JST
Precis som riha säger - det där med antal bilar före i kön verkar helmysko. Jag beställde en V60 T5 för två veckor sen, det har stått runt 5300 bilar före i kön sedan dagen då jag först loggade in på Min Volvo. Nån dag har det minskat till typ 5275 bara för att nästa dag stå över 5300 igen. Weird, så den informationen ger jag inte mycket för.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte