Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuslindh
Någon som hört talas om triggerhjul??
Jag har en V60 drive 2012 som går ruggigt dåligt och har gjort det i flera månader nu, efter flera besök hos min närmaste volvoverkstad där spridarna bytts!!? på 6300 mil, och där jag mer än en gång fått gjort adaptionskörning av nämnda spridare då felet kvarstått så åkte jag 21 mil till umeå och en större verkstad, där konstaterades efter 4,5 timmars kontroll med dator och adaptionskörning på spridare + egr-ventil + allt annat som går att göra dessa körningar på så konstateras att jag har fel på triggerhjulet??!
Detta hjul sitter på vevaxeln och skickar tydligen signaler till spridarna, som aldrig behövt bytas!!

Har någon hört talas om detta hjul och vet någon om det är känsligt för sand, grus, avfettning mm.
Och vet nån hur hjulet funkar, dom nämnde nåt om elekrohydrualiskt....
Användarvisningsbild
av Nexus6
Vet inte riktigt vilken motor du har men jag gissar att de menar ett vanligt tandhjul mot vilket svänghjulsgivaren mäter motorposition. Ihop med kamaxelgivaren vet motorn när första cylindern är i öd och i rätt takt, får du något fel här vet ju inte motorn exakt när insprutning skall ske. Gissar att det kan sitta på en hydraulisk styrd svängningsdämpare/svänghjul och skulle det som sagt komma lite lite fel så kommer inte insprutning ske optimalt.

Generellt kan en induktivgivare vara känslig för metallspån (vilket ofta kan komma från startkransen om tandhjulet sitter i svänghjulskåpan) medan en optisk givare är känslig för partiklar och gojjs... Vet som sagt inte vilken motor/design Volvo har på just din bil.
av magnuslindh
det sitter på remskivan på vevaxelns framkant, inget med svänghjulet att göra . tror motorn heter 4162. 1,6 liters diesel

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]