Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Har alltid velat ha öppningsbart panoramatak så köpte det på andra bilen en Renault megane kombi 2011, kostade bara 6000, totalt meningslöst har jag konstaterat, drygt när solen lyser, ser inga fördelar, javisst lite mer ljus men nä. Kommer aldrig mer betala för det. Jag har nu i efterhand tittat på många andra som har luckor och att soliga dagar är det faktiskt väldigt många som kör med luckan fördraget för att slippa just solen/ljuset.
av perhall
sony skrev:När det gäller panorama kan man öppna den som takluckan eller är det stängt alltid?
Mycket relevant fråga. PÅ Ford S-Max och Peugeot 407/308 kan det inte öppnas alls... på förra 6-serien BMW bara i bakkant...
av perhall
Att soltak/panorama är en smaksak understryks ju av hur det skiljer mellan länder.
I Australien har nästan inga bilar soltak.
I USA endast dyraste modellerna och då oftast i något paket.
I England i princip alla premiumbilar.
I Tyskland 80-90 procent av välspecade Audi, BMW, Merca. Såg en annons på en beggad 7-serie med texten "OBS! KEIN SCHIEBEDACH!"
I Sverige väldigt få bilar kring millennieskiftet då ju AC blivit std i nästan alla bilar, betydligt vanligare nu!

Har själv väldigt svårt för en bil utan soltak men förstår dem som klarar sig...

TS fick ju ett panorama för 9500, kan tänka mig att det är värt ca 4 000 om 3 år på en XC60, blir inte så dyrt men skänker mycket glädje...
PH
av PFA
Jag är glad att jag valde panorama på XC60'n. Det ger ett härligt ljus och rymd i kupén, speciellt om man som jag har helt svart inredning och tonade rutor. Extra speciellt är det att sitta där bak. Skulle man tycka det blir för varmt eller om solen råkar stråla rätt in så kan man dra för skyddet, också det elektriskt manövrerbart. Men det skyddet har jag kanske använt 2-3 gånger i sommar. Har även taklucka på vår Clio sport -04 :)
av perhall
Det är ju uppenbart - även om jag inte har några siffror - att soltak har blivit mycket mer populära sen panorama kom. På bilar som 535d, A6 3,0 TDI, XC60, Q5, Q7 är det ett stort plus vid försäljning. Många söker aktivt efter en bil med panorama. För 15 år sen förekom soltak nästan bara på lyxbilar och t ex en helt fullutrustad tidig V70 T5, annars mycket ovanligt.
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nu blev det knöligt. Skulle byta yttre drivkn[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]