Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mina föräldrar ska byta bil och har kommit fram till XC60.

De är mest inne på en XC60 D5 AWD Black-R Automat. Förutom standardutrustningen som medföljer Black-R så har de valt till följande:
- 614 Ice Vit
- Polestar
- VOC (elvärme i ratt, Volvo On Call)
- Mörgrå/mörkgrå int. (GT60)
- Elmanövrerad förarstol med minne
- Elmanövrerad baklucka
- Progresiv hastighetsberoende servostyrning
- Sensus Navigation
- Parkeringshjälp fram och bak
- Rails i Bright Aluminium
- Eluppvärmt baksäte
- Driver Alert System
- Backkamera
- Adaptiv konstantfarthållare
- Delbart drag

Är det ett bra köp, eller bör man titta på D4 med VEA motorn eller D4 AWD?
Jag kör själv en V60 med D4 (VEA motorn) och är väldigt nöjd, men med tanke på att XC60 är en större och tyngre bil samt SUV, så känns D5 AWD (6 stegs automat) med Polestar som en bättre kompromiss än D4 FWD (VEA) med 8 stegs automat?
Något annat de bör tänka på eller lägga till som extrautrustning?

Vad har ni andra här på forumet för tankar och åsikter?
JE Jr skrev:Uppfällbar bärkassehållare till bagageutrymmet är grymt! 900:- på "bygg din bil"

Så smidigt att fälla upp och luta kassarna mot så de inte far runt!
Tack för tipset, glömt bort det! De har de på sin nuvarande V70, och vet att de använder den flitigt vid handlingarna.
Skit i det delbara draget och kör med ett fast monterat istället om det är så att de ofta använder det. Jag hade delbart i min V70, tröttnade rät snabbt att ta på/av det hela tiden och har kört med fast drag sen dess.
MEN, om de inte använder det ofta utan mer "bra att ha", så funkar ju delbart.

Kolla gärna hos en handlare hur det ser ut/funkar med bärkassehållaren i XC60, såeciellt om de skall ha gummimatta bak som är "i vägen oftast" när man skall fälla upp/ner.

I min nuvarande V60 så valde jag till driver support paketet med BLIS, aut helljus mm, det är rätt nice paket, dokc lite kostsamt.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]